لینک های دسترسی

Breaking News

آصف علی زرداری به عنوان رییس جمهور پاکستان انتخاب شد


قانونگذاران پاکستانی روز شنبه نهم مارچ (۱۹ حوت) آصف علی زرداری را به عنوان رییس جمهور جدید این کشور برگزیدند و او را برای دومین بار به دفتر عمدتاً تشریفاتی بازگرداندند.

کمیسیون انتخابات پاکستان گفت که علی زرداری ۶۸ ساله، همسر بی‌نظیر بوتو، صدراعظم فقید پاکستان، ۴۱۱ رای اعضای پارلمان، سنا و مجالس ایالتی پاکستان را کسب کرد و محمود خان اچکزی، رقیب وی تنها ۱۸۱ رای به دست آورد.

آصف علی زرداری نامزد مشترک ایتلاف حاکم به رهبری شهباز شریف، صدراعظم پاکستان و محمود خان اچکزی نامزد شورای اتحاد سنی که از حمایت حزب تحریک انصاف برخوردار است، برای کرسی ریاست جمهوری رقابت کردند.

زرداری قبلاً از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ نیز رییس جمهور پاکستان بود. قرار است او روز یکشنبه سوگند وفاداری یاد کند.

شهباز شریف با نشر بیانیه‌ای انتخاب زرداری را تبریک گفته و افزوده است: "او نماد قدرت فدراسیون خواهد بود."

انتخابات ریاست جمهوری پس از انتخابات سراسری هشتم فبروری برای شورای ملی و چهار مجلس ایالتی پاکستان برگزار شد. انتخابات هشم فبروری با ادعاهای گسترده در مورد تقلب در رای گیری‌ها همراه بود.

کاندیدان حزب تحریک انصاف پاکستان در انتخابات سرتاسری مجبور شدند تا به شکل مستقل شرکت کنند و قادر به کسب بیشترین تعداد کرسی‌ها در مقایسه با دیگر احزاب شدند.

اما بر اساس قانون پاکستان، کاندیدان مستقل نمی‌توانند حکومت تشکیل دهند و این موضوع باعث پیشتازی شریف گردید در حالیکه عمر ایوب خان، یکی از وفاداران عمران خان، قادر به کسب ۹۲ رای در برابر شریف شده بود.

عمر ایوب خان به پارلمان پاکستان بیان داشت که "آنها رهبران ما را زندانی کردند، نماد انتخاباتی ما را گرفتند و در انتخابات تقلب کردند، اما ما به مقاومت ادامه داده و در موضع خود باقی خواهیم ماند".

عمران خان، صدراعظم پیشین پاکستان در حال حاضر پس از محکوم شدن به فساد، ازدواج غیرقانونی و افشای اسرار دولتی در حال گذراندن دوره های طولانی زندان است.

خان این اتهامات را رد می‌کند و اردوی قدرتمند پاکستان را متهم می‌کند که در پشت این اتهاماتی به گفتهٔ او سیاسی، است.

اردوی پاکستان به طور مستقیم و غیرمستقیم در بیش از سه دهه از زمان استقلال پاکستان در سال ۱۹۴۷ بر این کشور حکومت کرده است. سیاستمداران می گویند که جنرال‌های اردو در امور غیرنظامی حتی زمانی که در قدرت نیستند دخالت می کنند، اتهاماتی که نهاد‌های امنیتی آن را رد می کند.

انتخاب رییس جمهور در پاکستان از طریق هیات انتخاب‌کنندگان (Electoral College) انجام می‌شود. نامزدان برای به دست‌آوردن کرسی ریاست ‌جمهوری باید رای اعتماد مجلس نمایندگان، مجلس سنا و مجالس‌ محلی هر چهار ایالت پاکستان را کسب کنند.

رییس‌ جمهور پاکستان برای پنج سال تعیین می‌شود. زرداری چهاردهمین رییس جمهور پاکستان است.

گروه

XS
SM
MD
LG