لینک های دسترسی

Breaking News

حملات هوایی در سوریه ۱۷ کشته و ۳۴ زخمی برجا گذاشت


این تصویر محل رویداد را دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا در ویب‌سایت خود نشر کرده است.
این تصویر محل رویداد را دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا در ویب‌سایت خود نشر کرده است.

دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا روز سه‌شنبه ۲۶ مارچ (هفتم حمل) گفت که حملات هوایی در سوریه سبب کشته شدن ۱۷ نفر به شمول یک عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یک کارمند محلی سازمان جهانی صحت شده است.

بر اساس این گزارش، در این حملات دست‌کم ۳۴ نفر دیگر به شمول ۲۴ جنگجوی طرفدار ایران و ۱۰ غیر نظامی زخمی شده اند.

دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا مشخص نکرده است که چه کسی این حملات هوایی را در ولایت دیرالزور واقع در شرق سوریه انجام داده است، ولایتی که در گذشته هدف حملات ایالات متحده و اسراییل قرار گرفته است.

اما یک مقام نظامی ایالات متحده به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که امریکا ''هیچ حمله‌ای شب هنگام را انجام نداده است."

دیدبان حقوق بشر سوریه گزارش داده است که کشته شدگان شامل یک مشاور سپاه پاسداران ایران، دو محافظ امنیتی وی، چهار شهروند سوریه و نه جنگجوی عراقی طرفدار ایران بودند.

بر اساس گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه، از خانه‌ای که آماج حمله قرار قرار گرفته است ''به عنوان مرکز ارتباطات'' کار گرفته می‌شد. علاوه بر تخریب خانه، چندین غیرنظامی سوریه نیز کشته شده اند.

در همین حال،‌ سازمان جهانی صحت گزارش داده است که یکی از کارمندان این سازمان نیز در این حمله کشته شده است.

تدروس ادهانوم گبریسوس، رییس سازمان جهانی صحت، در یک پیام در شبکۀ ایکس نوشته است که عماد شهاب منحیث انجنیر آب رسانی و فاضلاب در منطقه دیرالزور مصروف کار بود.

ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران، گزارش داده است که این حملات توسط 'رژیم صهیونیستی'' انجام شده و در آن بهروز واحدی، عضو نیروی قدس سپاه پاسداران، کشته شده است. ایران، حکومت اسراییل را اغلبا به نام رژیم صهیونیستی یاد می‌کند.

سنا‌،‌ خبرگزاری دولتی سوریه ایالات متحده را مسوول این حمله دانسته است. بر اساس گزارش این رسانه، در این حمله هوایی ''هفت نظامی و یک غیرنظامی کشته شدند.'' در این گزارش آمده است که در اثر این حملات چندین نفر دیگر زخمی شدند و خسارات مادی نیز به مالکیت‌های عامه و خصوصی وارد شده است.

اسراییل در جریان ۱۳ سال جنگ داخلی سوریه،‌ صد‌ها حملهٔ هوایی را در آن کشور انجام داده و در اغلب حالات، نیروهای مورد حمایت ایران و مواضع اردوی سوریه را هدف قرار داده است. اما پس از آغاز جنگ میان اسراییل و گروه حماس، این حملات تشدید یافته است.

اسراییل به ندرت در مورد حملات انفرادی که سوریه را هدف قرار می دهد، تبصره می‌کند،‌ اما بارها گفته است که به ایران که از حکومت بشار الاسد، رییس جمهور سوریه، حمایت می کند، اجازه نخواهد داد حضور خود را در آن کشور گسترش بدهد.

سوریه از سال ۲۰۱۱ درگیر جنگ‌های خونین و مرگبار بوده است. در این مدت بیش از ۵۰۰ هزار نفر کشته شدند و میلیون‌ها نفر از جمعیت آن کشور یا از خانه‌های شان بیجا شده اند و یا مجبور به ترک کشور شان شده اند.

با اینحال،‌ ایالات متحده حملات کمتری را در شرق سوریه علیه گروه‌های طرفدار ایران انجام داده است،‌ گروه‌هایی که حملات متعددی را علیه منافع ایالات متحده در عراق و سوریه انجام داده اند، به ویژه پس از آغاز عملیات تهاجمی اسراییل بر ضد حماس در نوار غزه.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG