لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش کمیسیون حقوق بشر به منع ترانه‌خوانی دختران در مکاتب 


کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در واکنش بر ممنوع‌شدن ترانه‌خوانی دختران بالاتر از ۱۲ سال گفته است که هرگونه محدودیت بر حقوق و آزادی‌های کودکان خلاف اصول حقوق بشر، کنوانسیون حقوق کودک و قوانین ملی افغانستان است.

این کمیسیون روز پنجشنبه ۱۱ مارچ (۲۱ حوت) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که آموزش، آزادی بیان و دسترسی به مهارت هنری "بدون تبعیض مبتنی بر سن و جنس" از جملۀ حقوق اولیۀ کودکان است که همۀ آنان در محدودۀ قانون باید به آن دسترسی داشته باشند.

اعلامیه گفته است: "ایجاد هر نوع محدودیت بر حقوق و آزادی‌های کودکان، خلاف اصول عمومی حقوق بشر، کنوانسیون حقوق کودک و قوانین ملی افغانستان، به ‌ویژه قانون اساسی و قانون حمایت از حقوق طفل، است."

این در حالی است که وزارت معارف افغانستان به مکاتب دولتی و خصوصی این کشور هدایت داده است تا از ترانه‌خواندن دانش‌آموزان دختر که بیش از ۱۲ سال عمر دارند، در محافل و نشست‌های رسمی خودداری کنند.

در بخشی از مکتوب ریاست معارف کابل آمده است: "به تمام مکاتب دولتی، خصوصی و سواد حیاتی شهر کابل هدایت جدی داده می‌شود که منبعد تیم‌های ترانه شاگردان اناث را که سنین آن از ۱۲سال بالاتر باشد، جهت اجرا و خواندن ترانه‌های‌شان در هر نوع مجالس و برنامه‌های عمومی اجازۀ اشتراک داده نشود."

وزارت معارف افغانستان می‌گوید که این تصمیم پس از تقاضای مکرر دانش‌آموزان و والدین آنان گرفته شده و این موضوع در سراسر افغانستان به مکاتب دولتی و خصوصی ابلاغ شده است.

نجیبه آرین، سخنگوی وزارت معارف روز چهارشنبه ۱۰ مارچ (۲۰ حوت) با فرستادن یک پیام تصویری به خبرنگاران گفت که در حال حاضر حجم درس‌های دورۀ متوسطه و ابتدایۀ مکاتب زیاد است و دانش‌آموزان این دوره‌ها نمی‌توانند در کنار فراگیری دروس شان، به برنامه‌های تشریفاتی به شمول اجرای "ترانه‌ و سرودها" بپردازند.

اما کمیسیون حقوق بشر افغانستان در اعلامیه‌اش گفته است: "انتظار می‌رود هر نوع تصمیم وزارت معارف کشور جهت خودداری از اشتراک کودکان در نشست‌ها و برنامه‌های عمومی، تجلیل و پذیرایی، در راستای حمایت از اصول آزادی، برابری و حفظ منافع علیای کودکان باشد و ترویج‌کننده تبعیض جنسیتی نباشد."

این اقدام وزارت معارف افغانستان واکنش‌های زیادی را در رسانه‌های اجتماعی به دنبال داشته و برخی از کاربران از این تصمیم انتقاد کرده اند.

XS
SM
MD
LG