لینک های دسترسی

Breaking News

منع ترانه‌خوانی دختران دانش‌آموز مکاتب افغانستان واکنش برانگیز شد


وزارت معارف افغانستان به مکاتب دولتی و خصوصی این کشور هدایت داده تا از ترانه‌خواندن دانش‌آموزان دختر که بیش از ۱۲ سال عمر دارند، در محافل و نشست‌های رسمی خودداری کنند.

این موضوع زمانی در محراق توجه قرار گرفت که مکتوب ریاست معارف شهر کابل در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد. در این مکتوب به مدیران و مسوولان مکاتب دولتی و خصوصی کابل هشدار داده شده است که در صورت عدم توجه به این موضوع، با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد.

در بخشی از این مکتوب آمده است: "به تمام مکاتب دولتی، خصوصی و سواد حیاتی شهر کابل هدایت جدی داده می‌شود که منبعد تیم‌های ترانه شاگردان اناث را که سنین آن از ۱۲سال بالاتر باشد، جهت اجرا و خواندن ترانه‌های‌شان در هر نوع مجالس و برنامه‌های عمومی اجازۀ اشتراک داده نشود."

وزارت معارف افغانستان می‌گوید که این تصمیم پس از تقاضای مکرر دانش‌آموزان و والدین آنان گرفته شده و این موضوع در سراسر افغانستان به مکاتب دولتی و خصوصی ابلاغ شده است.

نجیبه آرین، سخنگوی وزارت معارف روز چهارشنبه ۱۰ مارچ (۲۰ حوت) با فرستادن یک پیام تصویری به خبرنگاران گفت که در حال حاضر حجم درس‌های دورۀ متوسطه و ابتدایۀ مکاتب زیاد است و دانش‌آموزان این دوره‌ها نمی‌توانند در کنار فراگیری دروس شان، به برنامه‌های تشریفاتی به شمول اجرای "ترانه‌ و سرودها" بپردازند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:06:11 0:00

خانم آرین افزود: "بناً تصمیم همین است تا در اجرای ترانه‌ها و سرودها از دختران و پسرانی که در دروه ابتدایه مصروف آموزش و پرورش استند کمک گرفته شود."

سخنگوی وزارت معارف افغانستان همچنان گفت که سال ۱۳۹۹ خورشیدی به دلیل همه‌گیری کروناویروس یک سال "پرچالش" برای معارف این کشور بود و قرار است در سال پیش‌رو، درس‌های زنجیره‌ای در دروه‌های متوسطه و لیسه روی دست گرفته شود.

این اقدام وزارت معارف افغانستان واکنش‌های زیادی را در رسانه‌های اجتماعی به دنبال داشته و برخی از کاربران از این تصمیم انتقاد کرده اند.

عطیه مهربان، فعال حقوق زن در واکنش به این تصمیم وزارت معارف افغانستان در صفحۀ فیسبوک‌اش نگاشته است: "سرپرست وزارت معارف هنوز یک زن است. متاسفم، فرستادن شاگردان به مدارس نتیجه نداد حالا ترانه خواندن دختران نوجوان ممنوع شد. ما با آمدن طالب به خاطر همین موضوعات مخالفیم. اگر شما قبل از طالب برای ما امارت اسلامی می‌سازید، پس بهتر است طالب آن امارت را بسازد تا شما دزدان فریبکار."

جواد ناجی، روزنامه‌نگار افغان در صفحۀ تویترش نگاشته است که "جمهوریت برای ورود طالبان آمادگی‌ می‌گیرد".او خطاب به امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان گفته است: "تا آمدن مکتب حقانیه یک‌بار به خود نگاه کنید."

نیلوفر لنگر، بانوی خبرنگار افغان در واکنش به این طرح وزارت معارف افغانستان در صفحۀ تویترش گفته است که این وزارت با این اقدام خود تایید کرد که تسلیم‌دهی "کشور و مردمانش" به طالبان را از سرکوب‌‌کردن صدا و تصویر زنان آغاز کرده است.

خانم لنگر همچنان نگاشته است: "تا امروز دختران ترانه خواندند، نمایشنامه اجرا کردند و فعالیت هنری داشتند هیچ خانواده‌ای شکایت نکرد‌. جدیداً خانواده‌ها مخالف ترانه خواندن دختران ‌شان شده‌ اند؟."

XS
SM
MD
LG