لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ: امریکا روند صلح را تسهیل و افغان‌ها آن را رهبری می‌کنند


ارگ می‌گوید که ایالات متحده امریکا به درخواست حکومت افغانستان، آمادۀ حمایت و تسهیل از روند صلح است
ارگ می‌گوید که ایالات متحده امریکا به درخواست حکومت افغانستان، آمادۀ حمایت و تسهیل از روند صلح است

ریاست جمهوری افغانستان در پی تصمیم ایالات متحده امریکا مبنی بر گفتگوهای مستقیم با طالبان، گفت که امریکا در تسهیل پروسۀ صلح همکاری می‌کند؛ اما رهبری این پروسه را افغان‌ها خواهند داشت.

شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ارگ، روز سه شنبه (۲۶ سرطان) به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که ایالات متحده امریکا به درخواست حکومت افغانستان آمادۀ حمایت و تسهیل در این روند است.

اما آقای مرتضوی گفت: "طرف گفتگو با طالبان حکومت افغانستان است و هیچ‌کسی نمی‌تواند در نمایندگی جایگزین مردم افغانستان و حکومت افغانستان شود".

معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان تأیید کرد که ایالات متحده امریکا در پروسۀ صلح افغانستان سهم می‌گیرد.

معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان افزود که حکومت این کشور طرح صلح را در نشست‌های پروسه صلح، ازبکستان و اخیراً هم در نشست سران ناتو در بروکسل ارائه کرد که مورد حمایت جامعۀ جهانی قرار گرفت.

این در حالی است که اداره دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده به تازگی به دیپلومات‌های ارشدش دستور داده است که در پی مذاکرات مستقیم با طالبان شوند.

به نقل از گزارش نیویارک تایمز، مقام‌های امریکایی، هدف شان جاگزین ساختن حکومت وحدت ملی افغانستان در این مذاکرات نیست؛ بلکه می‌خواهند بن‌بست ایجادشده را شکسته و زمینه را برای مذاکرات وسیع‌تر، آماده سازند.

شورای عالی صلح افغانستان نیز از این تصمیم حمایت کرده؛ اما گفته است که هرگز رهبری، مالکیت و حاکمیت پروسه صلح افغانستان، به کسانی دیگر واگذار نمی‌شود.

سید احسان طاهری، سخنگوی این شورا روز دوشنبه به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که مذاکرۀ مستقیم امریکا با طالبان، به روند افغانی‌بودن پروسۀ صلح ضرر نمی‌رساند؛ بلکه مقدمه‌ای برای آغاز مذاکرات خواهد بود.

XS
SM
MD
LG