لینک های دسترسی

Breaking News

غنی برای افتتاح پروژۀ تاپی وارد هرات شد


عکس آرشیف، سفر قبلی آقای غنی به هرات
عکس آرشیف، سفر قبلی آقای غنی به هرات

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، برای افتتاح پروژۀ تاپی وارد ولایت هرات شد.

پروژۀ تاپی روز جمعه (۲۳ فبروری) در مراسمی با حضور رئیس جمهوری ترکمنستان، صدر اعظم پاکستان و وزیر امور خارجۀ هند افتتاح خواهد شد.

قرار است سران كشورهاي عضو تاپي صبح جمعه در منطقه سليم چشمۀ كشور تركمنستان حاضر شده و پس از مراسمی، سوار بر قطار آهن به افغانستان آمده و سه پروژه دیگر از جملهخط انتقال برق ترکمنستان به پاکستان، خط فایبر نوری از ترکمنستان به پاکستان و خط آهن ترکمنستان تا هرات را در بندر تورغندي هرات نيز افتتاح کنند.

شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت، که آمادگی‌های لازم برای افتتاح این پروژه در شهر هرات گرفته شده است.

آقای مرتضوی گفت که رئیس جمهوری غنی، بر علاوۀ افتتاح پروژه تاپی، در مورد پروژه برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان، ایجاد سه سب‌استیشن برق در ولایت فراه، هرات و کندهار و خط آهن هرات - مزارشریف با رئیس جمهور ترکمنستان نیز گفتگو خواهد کرد.

خبرنگار صدای امریکا در هرات گزارش می دهد که تدابیر شدید امنیتی در شهر و ولسوالی های اطراف شهر هرات روی دست گرفته شده و هزاران نیروی نظامی در شهر هرات مستقر شده است.

سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت که با افتتاح پروژۀ تاپی، فرصت‌های در بخش‌های خط آهن، فایبر نوری، انتقال انرژی برق و سرک‌های منطقوی فراهم خواهد شد.

پروژۀ تاپی که گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان و پاکستان به هند انتقال می‌دهد بیش از ۱۸۰۰ کیلومتر طول دارد که ۸۱۶ کیلومتر آن از خاک افغانستان می‌گذرد. هزینۀ مجموعی این پروژه پنج میلیارد دالر است.

افغانستان از رهگذر ترانزیت گاز ترکمنستان به پاکستان و هند، سالانه ۴۰۰ میلیون دالر عاید خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG