لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان، هالند را به توقف رقابت کارتون پیامبر اسلام ترغیب کرد


حکومت افغانستان از کشور هالند خواسته است تا از راه اندازی رقابت کارتون پیامبر اسلام جلوگیری کند.

گیرت ویلدرز، قانونگذار هالندی که به شدت منتقد اسلام است، در نظر دارد که این رقابت کارتون را اواخر سال روان در هالند برگزار کند.

صلاح الدین ربانی، وزیر خارجۀ افغانستان در تماس تلیفونی با ستیف بلیک همتای هالندی اش از وی خواستار جلوگیری راه اندازی این رقابت شده است که به گفتۀ آقای ربانی "باعث برانگيخته شدن احساسات پاك حدود يك و نيم ميليارد مسلمان در سراسرِ جهان مى شود".

وزارت خارجۀ افغانستان با نشر اعلامیه‌ای راه اندازی چنین رقابت را " عمل شنیع، غیر انسانی و مغایر اصول و معیار های پذیرفته شدۀ اخلاقی، حقوق بشری و آزادی بیان" دانسته و از "نهاد های مسوول در سازمان ملل متحد و جامعه جهانی" خواسته است تا از کردارهایی که سبب "ایجاد نفرت و آشوب میان پیروان ادیان" می‌شود، جلوگیری کنند.

پیش از این، پاکستان و سازمان همکاری های اسلامی نیز راه اندازی این رقابت را محکوم کرده و آنرا ضد اسلامی، تحریک آمیزو مایۀ ایجاد نفرت میان گروه های مختلف مذهبی خوانده بودند.

ترسیم یا تعریف فزیکی خداوند و پیامبر اسلام، حتا به گونۀ مثبت، در اسلام منع است و همواره چنین رویکردها با واکنش جدی اکثر کشورهای اسلامی روبرو شده است.

در گذشته نیز نشر تصاویر و کارتون های "اهانت آمیز به اسلام" در کشورهای مختلف به ویژه غرب، سبب واکنش جدی هم در افغانستان و هم در سایر کشورهای اسلامی شده بود.

سه سال پیش، در پی نشر کاریکاتور منسوب به پیامبر اسلام در مجلۀ شارلی ایبدو در فرانسه، تندروان مسلح بر دفتر این هفته نامۀ طنزی در شهر پاریس یورش بردند که در نتیجۀ آن ۱۲ نفر به شمول سه کارتونیست کشته شد.

XS
SM
MD
LG