لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان برگزاری رقابت کارتون پیامبر اسلام را محکوم کرد


عکس آرشیف: مظاهرات در ننگرهار به خاطر نشر کارتون پیامبر اسلام در یک نشریۀ فرانسه‌ای
عکس آرشیف: مظاهرات در ننگرهار به خاطر نشر کارتون پیامبر اسلام در یک نشریۀ فرانسه‌ای

مجلس سنای پاکستان برگزاری رقابت کارتون پیامبر اسلام را که قرار است اواخر سال روان در هالند برگزار شود، به شدت محکوم کرد.

گیرت ویلدرز، قانونگذار هالندی که به شدت منتقد اسلام است، در نظر دارد که این رقابت کارتون را اواخر سال روان در هالند برگزار کند.

مجلس سنای پاکستان با صدور قطعنامه‌ای این اقدام را "ضد اسلامی" خوانده و آن را محکوم کرده است.

عمران خان، صدر اعظم پاکستان، نیز در نخستین سخنرانی خود در سنای آن کشور عهد کرد که این موضوع را به ملل متحد راجع خواهد کرد. او گفت که برخی ها در غرب باید درک کنند که با چنین کارها، سبب چه دردی به مسلمانان می‌شوند.

سازمان همکاری های اسلامی نیز راه اندازی این رقابت کارتون را به شدت محکوم کرد و با نشر اعلامیه‌ای آن را "تحریک آمیز" و مایۀ ایجاد نفرت میان گروه های مختلف مذهبی خواند.

یوسف بن ا احمد العثیمین، منشی عمومی این سازمان با ابراز نگرانی از برگزاری این رقابت گفته است که آزادی بیان به مفهوم تخریش احساسات دیگران نیست.

در گذشته نیز نشر تصاویر و کارتون های "اهانت آمیز به اسلام" در کشورهای مختلف به ویژه غرب، سبب واکنش جدی هم در افغانستان و هم در سایر کشورهای اسلامی شده بود.

سه سال پیش، در پی نشر کاریکاتور منسوب به پیامبر اسلام در مجلۀ شارلی ایبدو در فرانسه، تندروان مسلح بر دفتر این هفته نامۀ طنزی در شهر پاریس یورش بردند که در نتیجۀ آن ۱۲ نفر به شمول سه کارتونیست کشته شد.

ترسیم یا تعریف فزیکی خداوند و پیامبر اسلام، حتا به گونۀ مثبت، در اسلام منع است و همواره چنین رویکردها با واکنش جدی اکثر کشورهای اسلامی روبرو شده است.

حکومت پاکستان اوایل ماه روان سفیر هالند مقیم اسلام آباد را در پیوند با این رقابت کارتون احضار کرد، اما حکومت هالند خود را از این قضیه دور نگهداشته است.

XS
SM
MD
LG