لینک های دسترسی

Breaking News

دستگیری قوماندان علی‌پور، اینبار تنش میان محقق و غنی؟


محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرائیۀ افغانستان، با اشاره به عملیات ناکام پولیس برای دستگیری قوماندان علی‌پور مشهور به "شمشیر" گفته است که "بعضی‌ها می‌خواهند جنگ را به مناطق مرکزی افغانستان بکشانند".

پولیس و کوماندوهای افغان روز جمعه (پنجم اکتوبر) هنگامی‌که قوماندان علی پور در منزل یکی از نامزدان انتخابات ولسی جرگه مهمان بود، تلاش برای دستگیری وی کردند، اما این عملیات با مقاومت علیپور و طرفدارانش روبرو شد و و تبادل آتش میان دو طرف انجامید که در نتیجۀ آن هفت غیر نظامی و چهار پولیس کشته شد.

معاون ریاست اجرائیۀ افغانستان به صدای امریکا گفت که موضوع دستگیری آقای علی پور باید در شورای امنیت ملی افغانستان بحث می شد.

آقای محقق گفت "بعضی ها اشتیاق دارند در هزاره‌جات جنگ داغ شود؛ خوب به یک بهانه جنگ می‌کنند؛ یک تهمت و ناروایی هم می‌کنند در پای کسی ... هیچ سابقه ندارد که هزاره‌جات علیه حکومت کدام تحرکی داشته باشد. جنگ را نباید گسترش بدهیم، جنگ به جاهایی که علیه حکومت می‌جنگند، باید متمرکز شود".

گرچه معاون دوم ریاست اجرائیه به صورت مستقیم از مقامات ارگ و مشخصاً از محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان نام نبرد، آقای محقق در گذشته زمانیکه مسایل قومی مطرح بحث شد، به صورت صریح و یا ضمنی رئیس جمهور افغانستان را نشانه گرفته است.

بر طرفی عبدالرزاق وحیدی، وزیر پیشین مخابرات و تکنالوژی از سوی رئیس جمهور غنی، که از سوی حزب وحدت به رهبری آقای محقق معرفی شده بود، یکی از انتقاد هایی است که می توان به آن اشاره کرد.

"فرد مسلح غیرمسوول"

اما مقام‌های حکومت افغانستان، قومندان علی پور را که ظاهراً قوای خیزش مردمی را در ولسوالی سرجنگل ولایت غور رهبری می‌کند، فرد "مسلح غیرمسوول" می‌خوانند.

نصرت رحیمی، معاون سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان، گفته است که "علی پور در شاهراه میدان وردگ، بامیان، غوربند و غور، افراد مسلح غیرمسوول دارد و گاه و ناگاه توسط این افراد خود در شاهراه از مردم اخاذی می کند؛ مردم را آزار و اذیت میکند؛ همین گونه در برخی موارد مرتکب تجاوز جنسی به نوامیس مردم شده است، که ما اسناد داریم. او جنایتکار است".

اما آقای رحیمی حد اقل تا حال شواهدی را در دسترس رسانه قرار نداده است تا مصداق "تجاوز جنسی به نوامیس مردم" شود.

علیپور "خیزش های مردمی" را در ولایت غور رهبری می‌کند
علیپور "خیزش های مردمی" را در ولایت غور رهبری می‌کند

در همین حال، عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیۀ افغانستان، بدون اینکه مشخصاً از قوماندان علی‌پور نام ببرد، گفته است که رویداد ولسوالی سرجنگل را بررسی می‌کند.

محمد حنیف اتمر، مشاور پیشین شورای امنیت ملی، نیز بدون نام بردن از علی پور، گفته است که وی در گذشته نیز مخالف چنین برخوردهای بود.

اما شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، به گونۀ غیر مستقیم در پاسخ به این انتقادات، در فیسبوکش نوشته است که شماری از سیاستمداران افغانستان "فرصت طلب، عوام فریب و غیرصادق به مردم" اند. آقای مرتضوی گفته است که "در اعلامیه‌های شان برای هر رویداد، بوی فتنه، شیطنت و توطیه است".

واکنش‌ مردم

واکنش‌ها در صفحات اجتماعی نیز به این رویداد متفاوت است—شماری از تلاش حکومت برای دستگیری علی پور استقبال کرده اند و شماری آنرا "تبعیض ردۀ رهبری حکومت علیه قوم هزاره خوانده اند."

در حال حاضر، آقای علی پور پنهان است و تماس های مکرر صدای امریکا برای صحبت با این فرمانده محلی، بی نتیجه ماند.

در همین حال، عبدالحی خطیبی، سخنگوی والی غور، به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که هیاتی از طرف ریاست جمهوری برای بررسی این رویداد به آن ولایت سفر کرده است در عین حال، نیروهای امنیتی در ولسوالی سرجنگل جابجا شده اند.

پیش از این، در ماه سرطان سال جاری خورشیدی، دستگیری نظام الدین قیصاری، یکی از فرماندهان محلی وفادار به جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری، با واکنشهای زیادی مواجه شد و حدود ۲۰ روز تظاهرات برای رهایی وی ادامه یافت، هرچند تا اکنون آقای قیصاری از بند رها نشده است.

XS
SM
MD
LG