لینک های دسترسی

Breaking News

بانک جهانی: افغانستان سال گذشته ۲.۹ درصد رشد اقتصادی داشت


بانک جهانی اعلام کرده است که رشد اقتصادی افغانستان از ۲.۹ در صد در ۲۰۱۹ میلادی به ۳.۳ در صد در سال ۲۰۲۰ افزایش خواهد یافت.

بانک جهانی روز چهارشنبه ۲۲ جنوری (دوم دلو) با نشر گزارشی زیر نام "حرکت در مسیری مملو از ابهامات" گفته است که درآمد داخلی افغانستان در سال ۲۰۲۰ به حدود ۲۰۹ میلیارد افغانی خواهد رسید.

با اینحال، این نهاد مالی جهانی تاکید کرده است که رشد اقتصادی افغانستان وابسته به تطبیق برنامه‌های اصلاحی، تداوم کمک‌های جامعه جهانی به این کشور و بهبود اوضاع امنیتی است.

در این گزارش آخرین تحولات و پیشرفت مهم اقتصادی افغانستان، پیامدهای ناشی از وضعیت مبهم سیاسی، چگونگی تداوم کمک‌های جهانی به افغانستان و دورنمای توافق سیاسی احتمالی طالبان را بررسی شده است.

هینری کرالی، رییس بانک جهانی در افغانستان هنگام ارایۀ این گزارش گفت: "طوری که می‌دانیم رشد اقتصادی در ۲۰۱۹ نسبت به ۲۰۱۸ سریع‌تر بود؛ اما این رشد کافی نیست، لازم است که معیارهای زندگی برای بخش اعظم افغان‌ها بهبود و فقر کاهش یابد".

آقای کرالی تاکید کرد که وخامت شرایط امنیتی و ابهام در وضعیت سیاسی – به ویژه روشن‌نبودن نتیجۀ نهایی انتخابات، گفتگوهای صلح – سبب تضعیف اقتصاد و باور سکتور خصوصی می‌شود.

رییس بانک جهانی افزود که افزایش بی‌ثباتی سیاسی، کاهش یا قطع غیرمنتظرۀ کمک‌های جامعۀ جهانی، بیشترشدن منازعات و تحولات منفی، هنوز هم خطراتی فرا راه رشد اقتصادی افغانستان است.

او افزود: "در كوتاه مدت، دولت باید به پیشرفت در زمینه اصلاحات در امور كسب و كار و مدیریت ادامه دهد تا اطمینان سکتور خصوصی و شرکای بین‌المللی حاصل شود. جامعۀ جهانی به کمک‌هایش ادامه دهد. بی‌ثباتی کنونی قابل مدیریت و رشد برای انکشاف در افغانستان قابل دستیابی است".

آقای کرالی گفت که افغانستان دارای ظرفیت بالقوۀ تحرک اقتصادی است؛ اما نیاز است که دولت افغانستان محیط مطلوب تجارت و سرمایه‌گذاری را فراهم کند و مبارزه با فساد را در اولویت برنامه‌هایش قرار دهد.

پیش از این اتاق‌های تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان با نشر یک سروی گفته بود که وضعیت کار و بار در جریان ۲۰۱۹ میلادی، به دلیل ناامنی، نبود زیربناها، برق و پیچیدگی طی مراحل گمرکی بدتر شده بود.

مسوولان اتاق های تجارت افغانستان گفته اند که ناامنی و بی‌ثباتی سیاسی سبب شده است که در دو سال گذشته بیش از ۳۲۰۰ سرمایه‌گذار، سرمایه‌های شان را به ترکیه و ۱۲۰۰ نفر دیگر سرمایه‌های خود را نیز به اوزبیکستان منتقل کنند.

این گزارش در حالی نشر می‌شود که بر بنیاد یافته‌های ملل متحد، افغانستان برای رسیدگی به ۷.۱ میلیون شهروندی که به دلیل جنگ‌های درازمدت و حوادث طبیعی متاثر شده اند؛ در سال ۲۰۲۰ به ۷۳۳ میلیون دالر کمک نیاز دارد.

XS
SM
MD
LG