لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان در تلاش تامین سمنت از منابع داخلی


وزارت معادن و پترولیم افغانستان می‌گوید که در تلاش طی مراحل پروژه‌های سمنت جبل سراج و سمنگان است تا بخش اعظم نیازمندی‌های داخلی این کشور مرفوع شود.

عنایت‌الله مومند، سرپرست وزارت معادن و پترولیم افغانستان روز چهارشنبه ۲۵ دسمبر (چهارم جدی) گفت که واردات سمنت این کشور، سالانه به سه میلیون تن می‌رسد و ۹۵ درصد این واردات از ایران و پاکستان است.

اما آقای مومند گفت که مذاکرات در مورد پروژه‌های سمنت جبل سراج و سمنگان نهایی شده و قراردادهای آن به کابینه فرستاده شده است.

او افزود: "با این دو پروژه ظرفیت تولیدی دو میلیون تن خواهد بود که تقریباً ۶۰ تا ۷۰ درصد نیازمندی‌های داخلی از همین پروژه‌ها مرفوع می‌شود".

بر اساس آمار وزارت معادن و پترولیم، برعلاوۀ افزایش تولیدات سمنت، از طریق این دو پروژه برای ۵۰۰۰ نفر زمینۀ کاری نیز فراهم خواهد شد.

بر بنیاد معلومات وزارت معادن و پترولیم، در حال حاضر شرکت‌های سمنت غوری و جبل سراج در افغانستان فعال است که روزانه ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ تن سمنت تولید می‌کند.

امضای قراردادها

همچنان وزارت معادن و پترولیم افغانستان، شش قرارداد پروژۀ مواد ساختمانی را با شرکت‌های خصوصی امضا کرد.

عنایت‌الله مومند، سرپرست وزارت معادن و پترولیم افغانستان هنگام امضای این قراردادها گفت: "این شش پروژه در زون مرکزی – ولایات بامیان، پروان و میدان وردک – است. در این شش پروژه به صورت مجموعی ۸۰ تا ۹۰ میلیون افغانی سرمایه‌گذاری می‌شود".

مومند گفت که این وزارت بر اساس قانون جدید معادن، ۱۴۷ ساحه مواد ساختمانی را به داوطلبی گذاشته است و استخراج مواد ساختمانی یکی از اولویت‌های افغانستان است.

XS
SM
MD
LG