لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان یکی از مرگبارترین کشورها برای امدادرسانان است – اوچا


دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) با نشر گزارش تازه که رویدادها را از اول جنوری تا ۱۱ سپتمبر ۲۰۱۹ ثبت کرده، افغانستان را مرگبارترین کشور برای امدادرسانان خوانده است.

بر بنیاد این گزارش، ۳۱۹ رویداد در این مدت به وقوع پیوسته که از این میان تقریباً نصف از حوادث ثبت‌شده نتیجۀ خشونت مستقیم و غیرمستقیم در برابر کارمندان، دارایی‌ها یا امکانات بشردوستانه بوده است.

اوچا گفته است: "۲۷ امدادرسان در ۲۰۱۹ جان باخته، ۳۱ امدادرسان زخم برداشته و ۳۳ امدادرسان دیگر ربوده شده است".

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد تاکید کرده است که حمله بر کارمندان و تاسیسات امدادرسانی، نه تنها دسترسی نیازمندان افغان را به کمک متاثر ساخته؛ بلکه بر دسترسی امدادگران و توانایی آن‌ها در عرضه خدمات ضروری به افراد نیازمند نیز تأثیر منفی گذاشته است.

ولایت‌هایی که شاهد بیشترین حوادث بوده، کابل و قندهار، هر یک با ۳۱ رویداد در صدر قرار دارد و سپس ننگرهار و بلخ به ترتیب با ۲۹ و ۲۰ رویداد در رده دوم و سوم ولایت‌های با بیشترین خشونت در برابر امدادرسانان ثبت شده اند.

بر بنیاد این گزارش، در حال حاضر تقریباً دو سوم افغان‌ها در مناطقی زندگی می‌كنند كه در آن درگیری جریان داشته و نقض حقوق بشر، خشونت‌های جنسی و جنسیتی مشهود بوده و زیرساخت‌های غیرنظامی مانند مکاتب و تاسیسات صحی هدف حملات قرار می‌گیرند.

اوچا با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هشدار داده است که اگر گرایش به ناامنی و خشونت همانند انتخابات قبلی، این بار نیز وجود داشته باشد، به احتمال زیاد اوضاع بشردوستانه برای ۶.۳ میلیون نیازمند افغان را در سال روان میلادی بدتر خواهد ساخت.

XS
SM
MD
LG