لینک های دسترسی

Breaking News

انتخابات ولسی جرگه به میزان به تعویق افتاد


مشکلات امنیتی و بودجه، به گفتۀ مقام‌های افغان، سبب این تاخیر شده است
مشکلات امنیتی و بودجه، به گفتۀ مقام‌های افغان، سبب این تاخیر شده است

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، امروز یکشنبه تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی را رسماً اعلان کرد که بر اساس آن این انتخابات با بیش از سه ماه تأخیر در ۲۸ ماه میزان برگزار خواهد شد.

گلاجان عبدالبدیع صیاد، رئیس این کمیسیون هنگام اعلان زمان‌بندی انتخابات پارلمانی، دلایل تعویق تاریخ برگزاری انتخابات از ۱۶ سرطان امسال به ۲۸ ماه میزان را مشکلات بودجوی و مسایل امنیتی یاد کرد.

او گفت "بررسی آمار واجدان شرایط رأی از سراسر ولایات، تعیین هیأت اداری این کمیسیون و حصول اطمینان از تأمین بودجه و امنیت در پروسۀ انتخابات تمام اینها سبب شد تاریخ انتخاباتی که قبلاً ۱۶ سرطان اعلان شده بود، کمی به تعویق انداخته شود".

همچنان، آقای صیاد گفت که در ۲۵ ماه حمل روند ثبت نام رأی‌دهندگان آغاز می‌شود که پس از تکمیل آن، ثبت نام نامزدان ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی انجام خواهد شد.

آقای صیاد، افزود "ثبت نام رأی‌دهندگان که از ویژگی‌های انتخابات پیشرو در افغانستان است، اولین قدمی است که باید برداشته شود، ثبت نام کاندیدان مرحله بعدی است که این مرحله تا زمانی که تعداد کافی ثبت نام رأی‌دهندگان صورت نگیرد، عملی نمی‌شود؛ زیرا کاندیدان به لیست حمایت‌کنندگان شان ضرورت دارند".

همچنان به گفتۀ وی، ثبت شکایات در مورد نامزدان انتخاباتی و رسیدگی به آنها، ۳۳ روز کاری را در بر می‌گیرد و با سپری‌شدن این مرحله فهرست نهایی نامزدان انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی تهیه خواهد شد.

بر اساس، زمان‌بندیی که کمیسیون انتخابات در نظر گرفته است، پس از تهیۀ فهرست نهایی نامزدان انتخاباتی، برگه‌های رأی‌دهی چاپ می‌شوند که چاپ و انتقال این برگه‌ها به کمیسیون، به شش هفته زمان نیاز دارد.

رئیس کمیسیون انتخابات گفت که ثبت نام رأی‌دهندگان بر اساس تذکره‌های کاغذی انجام می‌شود و سپس بر بنیاد این روند، فهرست رأی‌دهندگان و مراکز رأی‌دهی مشخص خواهند شد.

بر اساس معلومات وی، انتقال مواد ثبت نام به مراکز رأی‌دهی بر اساس پلان این اداره از قبل آغاز گردیده و این کمیسیون در بخش آگاهی عامه نیز دست به کار شده است.

آقای صیاد از واجدان شرایط رأی که تا اکنون تذکره ندارند، خواست برای اینکه کسی از رأی‌دادن محروم نشود، از مراکز توزیع تذکره در تمام ولایات تذکره بگیرند.

آمادگی‌ها برای ثبت نام رأی‌دهندگان در حالی گرفته می‌شود که هنوز رئیس دارالانشای این کمیسیون تعیین نشده است؛ اما آقای صیاد، اطمینان داد که به زودی رئیس دارالانشا نیز برگزیده خواهد شد.

XS
SM
MD
LG