لینک های دسترسی

Breaking News

جنرال وزیری: پاکستان از عملیات در خیبر ایجنسی خبر نداده است


پاکستان روز گذشته این عملیات را در خیبر ایجنسی آغاز کرده است
پاکستان روز گذشته این عملیات را در خیبر ایجنسی آغاز کرده است

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، اردوی پاکستان از راه‌اندازی عملیات جاری آن کشور در آن سوی خط دیورند در مناطق خیبر ایجنسی، قبل از آغاز آن اطلاعات را با جانب افغانستان شریک نساخته است.

جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در صحبت با رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که دو کشور در مورد شریک ساختن اطلاعات قبل از آغاز عملیات در دوطرف خط دیورند، موافقه کرده بودند.

جنرال وزیری گفت "اینها اعلام کردند که شریک ساخته اند؛ مگر به طرف افغانستان شریک نساخته اند. مگر ما تدابیر خود را داریم".

جنرال آصف غفور، سخنگوی اردوی پاکستان به روز یکشبنه به خبرنگاران گفت، علیه گروه موسوم به داعش یا دولت اسلامی در مربوطات خیبر ایجنسی، عملیات موسوم به "خیبر ۴" را، راه‌اندازی کرده اند.

جنرال غفور، مدعی شده است که مراکز گروه دولت اسلامی یا داعش در افغانستان است و افراد مسلح این گروه از خاک افغانستان به پاکستان فرستاده می‌شوند.

سخنگوی اردوی پاکستان، گفته است که در منطقه خیبر ایجنسی، به شمول گروه داعش علیه گروه‌های دیگر تروریستی مشمول جماعت الاحرار، لشکر جنگوی نیز عملیات ادامه دارد. در این منطقه طالبان پاکستانی، نیز حضور دارند.

به گفتۀ جنرال غفور، اطلاعات در مورد این عملیات با حکومت افغانستان و قوماندانی نیروهای ناتو شریک شده بود.

اما جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت مراکز اکثریت گروه‌های تروریستی در نزدیک خط دیورند نه؛ بلکه در شهرهای بزرگ پاکستان است.

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان از اردوی پاکستان خواست تا به عوض راه‌اندازی عملیات در نزدیک خط دیورند، در شهرهای بزرگ آن کشور، علیه مراکز گروه‌های تروریستی اقدام کنند.

جنرال وزیری گفت "اهداف در پهلوی خط نیست، اهداف در شهرهای بزرگ پاکستان است، اینها آنجا عملیات کنند و اهداف را از بین ببرند".

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در مورد عملیات مشترک افغانستان و پاکستان گفت این عملیات مشترک نبود؛ بلکه پس از آنکه سناتوران امریکایی به پاکستان و افغانستان سفر کرد، تصمیم گرفته شد تا دو کشور معلومات را در مورد پناهگاه‌های گروه‌های تروریستی با یکدیگر شریک سازند و هر کدام در یک سوی خط، عملیات راه‌اندازی کنند.

جنرال وزیری، گفت که پاکستان به این تعهد خود عمل نکرده است.

اما چند روز قبل، رئیس جمهور غنی در نشستی خبری در کابل، صریحاً اعلام کرد که با جانب پاکستان روی هیچ موردی توافق صورت نگرفته است.

قرار بود که "عملیات هم‌زمان" افغانستان و پاکستان - در صورت توافق هردو جانب – تحت نظارت مقام‌های امریکایی و چینایی صورت گیرد.

XS
SM
MD
LG