لینک های دسترسی

Breaking News

امارات برای تولید برق خورشیدی در افغانستان سرمایه‌گذاری می‌کند


شرکت برشنا می‌گوید که راه بدیل و خوب برای جایگزینی انرژی آبی و فسیلی، تولید انرژی پاک با استفاده از نور خورشید است و به همین منظور یک تفاهمنامه را با یک شرکت امارات متحدۀ عرب امضا کرده است.

این شرکت در اعلامیه‌ای گفته است با توجه به موجودیت مناطق گرم‌سیر و بیابان‌های آفتابی در افغانستان، این کشور ظرفیت تولید انرژی آفتابی را دارد و از این طریق می‌تواند نیاز داخلی مرفوع کند.

در اعلامیه آمده است: "عملی‌شدن این پروژه باعث تولید بیش از ۳۰۰۰ میگاوات برق می‌شود که مشکلات عمده‌ِ بی‌برقی را در سطح افغانستان حل خواهد نمود و از سوی دیگر باعث اشتغال‌زایی بیشتر و کاهش آلودگی هوا خواهد شد".

همچنان، وحیدالله توحیدی سخنگوی شرکت برشنا به صدای امریکا گفت که قرار است این شرکت عربی در گام نخست سروی ارزیابی ابتدایی خود را آغاز کند و سرمایه‌گذاری در نقاط مختلف افغانستان را سنجش کند.

آقای توحیدی افزود: "افغانستان در کل ۳۰۰ روز آفتابی دارد که تاثیرات مثبت خود را (در این پروژه) دارد. این یک گام مثبت برای سکتور اقتصادی افغانستان است".

وزارت انرژی و آب افغانستان، در ماه جدی ۱۳۹۷ خورشیدی، یک بسته ۲۰۰۰ میگاوات برق آفتابی را به اعلان سپرده بود. این وزارت گفته است که از این طریق حدود دو میلیارد دالر در افغانستان جذب خواهد شد.

افغانستان در حال حاضر حدود ۱۶۰۰ میگاوات برق نیاز دارد که ۷۰ درصد آن را از ازبیکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ایران وارد می‌کند و متباقی در داخل این کشور تولید می‌شود.

XS
SM
MD
LG