لینک های دسترسی

Breaking News

ویلز: گزارش‌ برخورد ظالمانهٔ‌ ایران با مهاجرین افغان وحشتناک است


وزارت خارجۀ ایالات متحده گزارش‌های نشرشده در مورد غرق شدن شهروندان افغان توسط سربازان ایرانی را "​ظالمانه و وحشتناک"​ توصیف کرده است.

الیس ویلز، دستیار معاون وزارت خارجۀ امریکا روز سه شنبه پنجم می (۱۶ ثور) در صفحۀ تویترش نگاشته است: "برخورد ظالمانه و آزار و اذیت ایران در مقابل مهاجرین که در این گزارش ادعا شده، وحشتناک است. ما حمایت خود را از تحقیقات کامل در این‌ باره اعلام می‌کنیم."

خانم ویلز همچنان گفته است کسانی که بر اساس یافته‌های تحقیقات مقصر شناخته می‌شوند، باید پاسخگو قرار داده شوند.

به تازگی شماری از شهروندان افغان در ولایت هرات ادعا کردند که سربازان ایرانی ۵۰ کارگر افغان را که به گونۀ غیرقانونی وارد خاک آن کشور شده بودند، پس از شکنجه به رودخانه‌ای در ساحه دهانه ذوالفقار پرتاب کرده اند.

آنان ادعا کرده اند که از این میان فقط ۱۲ نفر توانسته اند خود را نجات دهند. اما وزارت خارجهٔ‌ ایران این گزارش‌ها را رد کرده است.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجهٔ‌ ایران گفته است: "این حادثه در خاک افغانستان رخ داده و مرزبانی جمهوری اسلامی ایران وقوع هر اتفاقی در این ارتباط در خاک کشورمان را رد کرده است."

کمیسیون حقوق بشر افغانستان دیروز گفت که برخورد مرزبانان ایران بی‌رحمانه، تکان‌دهنده و فاجعه‌بار بوده است. در اعلامیهٔ این کمیسیون آمده است که این اقدام نقض آشکار اصول و ارزش‌های حقوق بشری، حقوق مهاجران و ‌پناهندگان و تعهدات دولت‌ها به پیمان‌نامه‌های بین‌المللی است.

ذبیح‌الله فرهنگ، رییس نشرات و ارتباطات این کمیسیون می‌گوید که باید ایران و افغانستان به عنوان اعضای اعلامیه جهانی حقوق بشر و متعهدین کنوانسیون حقوق پناهندگان دربارۀ این قضیه جدی تحقیق کنند.

آقای فرهنگ افزود: "امیدواریم که با عضویت دولت افغانستان و دولت ایران و نهادهای حقوق بشری مربوط به ملل متحد این قضیه را به صورت مجدانه بررسی بکنند تا عدالت به عاملان این نقض حقوق بشری تامین شود و آنچه ادعا صورت گرفته رسیدگی شود".

در این حال، وزارت خارجۀ افغانستان می‌گوید که تحقیقات در مورد گزارش‌های نشر شده جریان دارد و پیشرفت‌های در این مورد نیز صورت گرفته است.

این وزارت گفته است: "وزارت امور خارجه با ایران در تماس است و از آنان خواسته است در مورد ادعاهای که صورت گرفته از جانب خود تحقیقات کرده و نتایج آن را با حکومت افغانستان شریک سازند تا کمکی برای تصمیم گیری در این مورد شود".

حکومت افغانستان می‌گوید که از هرگونه پیشرفت‌ها در این مورد، شهروندان این کشور را در جریان خواهد گذاشت.

XS
SM
MD
LG