لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی بریتانیا از فعالیت گروه‌های تندرو خارجی در افغانستان


همزمان با نشر گزارش‌ها دربارۀ افزایش فعالیت گروه‌های خارجی در افغانستان، یک هیات بلندپایۀ بریتانیایی به کابل سفر کرده و با مقام‌های طالبان در بارۀ موجودیت گروه‌های خارجی و وضعیت بشری در این کشور بحث و گفتگو کرده است.

حکومت بریتانیا ناوقت روز پنجشنبه ۱۰ فبروری (۲۱ دلو) با نشر اعلامیه‌ای گفت که هیات بریتانیایی در دیدار با مقام‌های این گروه به عدم حضور و فعالیت گروه‌های خارجی در افغانستان تاکید کرده است.

در اعلامیه آمده است که در این دیدار، آقای متقی به آنان اطمینان داده است که از خاک افغانستان، هیچ تهدیدی متوجه کشورهای دیگر نخواهد شد و نیز آنان به هیچ گروهی اجازۀ فعالیت را نخواهند داد.

آقای متقی تاکید کرده است که برخی "رسانه‌های مغرض" تلاش دارند به حکومت این گروه اتهامات بی‌اساس ببندند تا اعتماد جهانیان را به چالش گرفته و بی‌اعتمادی ایجاد کنند.

اخیراً، کمیته نظارت بر تعزیرات ملل متحد با نشر گزارشی گفت که با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که نشاندهندۀ اقدام این گروه به خاطر محدود کردن فعالیت دهشت افگنان بین‎‌المللی در افغانستان باشد.

در این گزارش همچنین آمده که پس از به قدرت رسیدن طالبان، برعکس، آزادی و فعالیت گروه‌های دهشت‌افگن در داخل افغانستان در مقایسه با هر زمان دیگر افزایش یافته است.

گروه نظارت بر تعزیرات ملل متحد با اشاره به تقویت روابط طالبان با شبکه القاعده افزوده است که عبدالله، پسر اسامه بن لادن، در ماه اکتوبر به خاطر ملاقات با رهبران طالبان، به افغانستان سفر کرد.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان همچنین گفته است که هیوگی شارتر، سفیر بریتانیا در افغانستان در این دیدار همچنین گفته است که با "تامین امنیت در افغانستان" کمک‌های بشری به این کشور ادامه خواهد یافت.

این وزارت به نقل از شارتر افزوده است: "نخست وزیر بریتانیا برایم هدایت داده است تا تعامل با حکومت جدید افغانستان افزایش یابد و تعاملات و کمک‌های بشری افزون گردد."

در این حال، حکومت بریتانیا با نشر اعلامیه‌ای گفته است که هیات این کشور در دیدار با نمایندگان طالبان از وضعیت بشری در افغانستان ابراز نگرانی و بر جلوگیری از یک فاجعۀ انسانی در این کشور تاکید کرده است.

در اعلامیه آمده است که هیات بریتانیا در دیدار با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان و عبدالحق وثیق، مسوول استخبارات این گروه نگرانی‌ خود را دربارۀ وضعیت حقوق بشری به ویژه زنان و دختران و اقلیت‌ها در این کشور مطرح کرده است.

آنان همچنین از رفتار نامناسب با زنان معترض در این کشور ابراز نگرانی کرده و خواستار توجه در این زمینه شده اند.

XS
SM
MD
LG