لینک های دسترسی

Breaking News

دفتر حقوق بشر ملل متحد خواهان آزادی فوری زنان فعال افغان شد 


پروانه ابراهیم‌خیل و تمنا پریانی
پروانه ابراهیم‌خیل و تمنا پریانی

دفتر حقوق بشر ملل متحد امروز هشتم فبروری (۱۹ دلو) خواستار رهایی چهار زن فعال و بستگان آنان شد که پس از تظاهرات برای حقوق زنان بازداشت یا اختطاف شده اند.

دفتر حقوق بشر ملل متحد گفته است که تا اکنون معلوم نیست که این زنان که در تظاهرات ۱۶ جنوری اشتراک کرده بودند، در کجا اند و از مقامات طالبان می‌خواهد تا در مورد این قضایا معلومات ارایه کنند.

لیز تروسیل، یک سخنگوی این نهاد به خبرنگاران در ژنیو گفت: "ما خواستار رهایی فوری آنانیم. ما در مورد مصوونیت زنان ناپدید شده و اعضای خانواده‌های شان عمقیاً نگرانیم."

دفتر حقوق بشر ملل متحد گفت که پروانه ابراهیم خیل و تمنا پریانی به تاریخ ۱۹ جنوری همراه با برخی از بستگان شان اختطاف شدند و مرسل عیار و زهرا محمدی هفتهٔ‌ گذشته ناپدید شدند.

او افزود تا حال واضح نیست که این زنان توسط کی‌ها اختطاف یا بازداشت شده اند. گروه طالبان در مورد بازداشت این زنان اظهار بی‌خبری کرده و گفته است که تحقیقات در این رابطه جریان دارد.

هراس در مورد مصوونیت افرادی که در مخالفت با طالبان صدا بلند می‌کنند و زنان فعال، پس از تسلط گروه طالبان بر افغانستان، افزایش یافته است.

طالبان می‌گویند که عفو عمومی اعلام کرده اند و به حقوق زنان در چوکات اسلامی احترام قایل اند، اما مدافعان حقوق بشر و دپلومات‌‌های خارجی این اظهارات گروه طالبان را میان تهی می‌پندارند.

XS
SM
MD
LG