لینک های دسترسی

Breaking News

مقررات تازۀ طالبان به رسانه‌ها آزادی بیان را تضعیف می‌کند - آلمان


وزارت خارجۀ آلمان به "مقررات" تازۀ گروه طالبان به رسانه‌های افغانستان واکنش نشان داده و گفته است که این کار آزادی بیان در این کشور را تضعیف خواهد کرد.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر، جلب و جذب و سمع شکایات گروه طالبان هفته گذشته مقررات جدید نشراتی را برای رسانه‌های تصویری افغانستان اعلام کرد.

بر اساس این مقررات، رسانه‌های تلویزیونی نباید فلم‌هایی را نشر کنند که "خلاف اصول شرعی و ارزش‌های افغانی" بوده و نیز نشر فلم‌های داخلی و خارجی که در آن "فرهنگ و عنعنات بیگانگان" بازتاب یافته و سبب "بد اخلاقی" در اجتماع می‌شود، منع قرار داده شده است.

وزارت خارجۀ آلمان ناوقت روز پنجشنبه ۲۵ نومبر (چهارم قوس) در یک تویت از این دستور تازۀ طالبان به رسانه‌های تصویری افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

این وزارت همچنین این اقدام طالبان را در تضاد با تعهدات مقام‌های این گروه عنوان کرده و گفته است که ادامۀ این وضعیت، آزادی بیان را در این کشور تعضیف خواهد کرد.

آلمان همچنین به مقام‌های طالبان گوش‌زد کرده است که این اقدام آنان برای "تقویت اعتماد" مناسب نیست و افزوده که طالبان بر اساس رفتار و عملکرد شان قضاوت خواهند شد.

اکثر تلویزیون‌ها در افغانستان برنامه‌های پربینندۀ تفریحی و طنزی دارند که در بیشتر موارد، مجریان آن تمثیل مسوولان حکومت را کرده و کاستی‌های کاری آنان را به گونۀ طنزی به رخ‌شان می‌کشند.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر، جلب و جذب و سمع شکایات گروه طالبان از تلویزیون‌ها خواسته است تا فلم‌ها و ویدیوهایی را نشر نکنند که در آن "عورت" مردان هویدا باشد. اما در مورد "عورت" نیز وضاحت داده نشده است.

بر اساس مقررات جدید طالبان، مجریان زن باید حجاب اسلامی را رعایت کنند. همچنین نشر سریال‌ها و برنامه‌های تمثیلی که در آن ممثلین زن حضور داشته باشند، منع شده است، اما وضاحت داده نشده است که چرا باید زنان تمثیل نکنند.

ضمناً، نشر سریال‌هایی که در آن نقش پیامبران و صحابۀ پیامبر اسلام تمثیل شده باشد "مطلقاً" منع شده است.

پیش از این، سازمان گزارشگران بدون مرز گفته بود که با مسلط شدن طالبان بر افغانستان دستاوردهای آزادی بیان و اطلاع‌رسانی به کلی از بین رفته و یا هم با دشواری‌های جدی مواجه شده است.

رضا معینی، مسوول بخش افغانستان و ایران این سازمان گفت که رسانه‌های زیاد اکنون در افغانستان به دلایل امنیتی، سیاسی و اقتصادی از نشرات باز مانده اند.

آقای معینی در جریان صحبت با صدای امریکا افزود که امنیت خبرنگاران تنها مصوونیت جانی نیست، بلکه امنیت شغلی، امنیت مسلکی و انجام وظیفۀ اطلاع‌رسانی است.

XS
SM
MD
LG