لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان به رسانه‌ها: ما را  'امارت اسلامی افغانستان' خطاب کنید 


رسانه‌های متعددی در افغانستان در جریان هفتهٔ جاری نامه‌ای از گروه طالبان دریافت کرده اند که در آن هدایت داده شده است که در جریان نشرات خبری این گروه باید امارت اسلامی افغانستان معرفی شود.

صدای امریکا به نسخهٔ از این نامه دست یافته که در آن گفته شده است که طالبان اکنون بر تمام افغانستان کنترول دارند و پس از این نباید به آنان "گروه طالبان" خطاب شود.

در این نامه همچنان به رسانه‌ها دستور داده شده است که نسل جوان را به ترک کشور ترغیب نکرده و بدون اسلام، سایر ادیان را ترویج نکنند.

این نامه به امضای ذبیح الله مجاهد، سرپرست معاونیت وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان به تاریخ ۲۵ سپتمبر به رسانه‌ها فرستاده شده بود.

ستیفن بتلر، هماهنگ کنندهٔ برنامه‌ٔ آسیا در کمیتهٔ مصوونیت خبرنگاران گفت که طالبان با این اقدام در پی کسب مشروعیت اند.

او افزود: "طالبان به مثابهٔ یک نیروی جنگی شناخته می‌شوند نه قوه حکومتداری و واضح است که آنان تلاش دارند خود را منحیث یک قوهٔ حکومتداری مشروع معرفی کنند."

تا به حال، هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است و ایالات متحده گفته است که به رسمیت شناختن این گروه به عملکرد آن وابسته است.

این در حالی است که مقامات ملل متحد پیشنهاد این گروه را برای داشتن نماینده در نشست ماه ستمبر مجمع عمومی ملل متحد نیز رد کرده بودند.

بر اساس معلومات دیدبان حقوق بشر از ۱۵ ماه اگست به اینسو، زمانیکه طالبان قدرت را در دست گرفتند، کم از کم ۳۲ خبرنگار را بازداشت کرده اند. یکی از این خبرنگاران که به شدت لت و کوب شده بود، رها شده، اما به او هشدار داده شده بود که در مورد این که با او چه اتفاق افتاده،‌ خاموشی اختیار کند.

وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در جریان ملاقات با خبرنگاران در اواخر ماه سپتمبر مقررات بر رسانه‌ها را توزیع کرد. این مقررات به اندازه‌ای گسترده و مبهم است که عملاً هرگونه گزارش‌دهی انتقادی در مورد طالبان را منع می‌کند.

پتریشا گاسمن، یک مقام ارشد دیدبان حقوق بشر دیروز گفت که مقررات طالبان به رسانه‌ها، به اندازهٔ وسیع است که خبرنگاران از هراس زندانی شدن، دست به خودسانسوری می‌زنند.

محدودیت‌های طالبان و مشکلات اقتصادی سبب شده است که بیش از ۱۵۰ رسانه در افغانستان مسدود شود.

با آنهم، تا اکنون شماری از رسانه‌های مطرح در افغانستان از حاکمان جدید افغانستان به حیث "گروه طالبان" نام می‌برند.

اسحاق علی احساس، خبرنگار مستقر در کابل به صدای امریکا گفت تا زمانی که طالبان یک حکومت دایمی جدید را اعلام نکنند، نمی‌توانند به رسانه‌ها امر کنند که به آنان امارت اسلامی افغانستان خطاب کنند.

طالبان نگفته اند که در صورت سرپیچی از این امر، برای رسانه‌ها چه مجازاتی را در نظر گرفته اند. اما ذبیح الله مجاهد در یک پیامی به صدای امریکا نوشت که هنوز در این مورد تصمیم اتخاذ نشده است.

XS
SM
MD
LG