لینک های دسترسی

Breaking News

محکمۀ بین‌المللی جرایم در مورد جنایات جنگی در افغانستان تحقیق می‌کند


محکمۀ بین‌المللی روز پنجشنبه موافقت‌اش را در قبال آغاز تحقیقات درباره ارتکاب جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت در افغانستان اعلام کرد.

قرار است بر اساس تصمیم این محکمه، جرایمی که احتمالاً از اول می ۲۰۰۳ میلادی در افغانستان اتفاق افتاده، تحقیق شود.

اتاق استیناف محکمۀ بین‌المللی جرایم، حکم خود را اعلام کرد که سارنوال این محکمه می‌تواند تحقیقات خود را در مورد جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت در افغانستان آغاز کند.

پاتریشیا گوسمن، پژوهشگر ارشد امور افغانستان در دیدبان حقوق بشر با استقبال از این تصمیم محکمۀ بین‌المللی جرایم، آن را برای "افغان‌هایی که مدت هاست خواستار عدالت اند" یک پیروزی خوانده است.

او با اشاره به این تصمیم در یک تویت نوشته است: "یک فرصت مهم برای به چالش کشیدن مصوونیت از مجازات شدید در افغانستان است".

کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز از این تصمیم محکمۀ بین‌المللی جرایم استقبال کرده و آن را گامی مهم برای عدالت در جنگ طولانی این کشور خوانده است.

سمیرا حمیدی یکی از اعضای سازمان عفو بین‌الملل نیز در تویتی گفته است: "این یک لحظه تاریخی است که دادگاه بین المللی جنایی یک اشتباه وحشتناک را برعکس کرده و تصمیم گرفته است که در کنار قربانیان جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت که در برابر همه طرفین درگیر که در افغانستان مرتکب شده اند، بایستد".

فاتو بنسوده سارنوال ارشد محکمۀ بین‌المللی جرایم برای نخستین بار حدود چهار سال قبل، از قاضیان آن محکمه خواست که به تحقیقات پیرامون ادعاهای بدرفتاری و جنایات در افغانستان اجازه بدهند.

ادعاهای راجع شده به این محکمۀ بین‌المللی، طالبان را به ارتکاب جنایت علیه بشریت، نظامیان امریکایی و کارمندان ادارۀ استخبارات مرکزی امریکا را به بدرفتاری به شمول تجاوز جنسی و شکنجه و قوای امنیتی افغان را به ارتکاب جرایم جنگی متهم کرده است.

بر اساس معلومات قضات در این محکمه، از جمله ۷۰۰ نفر قربانی که در مورد جرایم جنگی افغانستان به این محکمه شکایت کرده اند، ۶۸۰ آن از آغاز تحقیقات رسمی در این مورد استقبال کرده اند.

اما در اوایل سال روان خورشیدی، محکمه بین‌المللی جرایم درخواست آغاز تحقیقات در مورد جرایم جنگی و جنایت علیه بشریت در جریان خشونت‌های افغانستان را رد کرد.

این محکمه بین‌المللی گفته بود که آغاز تحقیقات در این مورد "به تامین عدالت منجر نخواهد شد"، چون جناح‌های درگیر در افغانستان، به شمول ایالات متحده امریکا و فرماندهان محلی افغان، در زمینۀ این تحقیقات همکاری لازم نخواهند کرد.

محکمۀ بین المللی جرایم که در سال ۲۰۰۲ ایجاد شد، نخستین محکمۀ است که جرایم جنگی، جنایات علیه بشریت و نسل کشی را در جهان پیگردی می‌کند.

افغانستان در سال ۲۰۰۳ عضویت محکمه بین‌المللی جرایم را به دست آورد و در سال ۲۰۰۷ سارنوال آن محکمه روند بررسی مقدماتی را در مورد ارتکاب جنایات جنگی در افغانستان آغاز کرد.

XS
SM
MD
LG