لینک های دسترسی

Breaking News

تاکید سفارت امریکا بر کار هماهنگ و شفاف کمیسیون‌های انتخاباتی


در حالی که کار روی هزاران اعتراض استینافی در مورد فیصله‌های دفاتر ولایتی کمیسیون شکایات انتخاباتی هنوز جریان دارد؛ سفارت امریکا بر کار هماهنگ و شفاف کمیسیون‌های انتخاباتی تاکید کرده است.

راس ویلسن، سرپرست سفارت امریکا در کابل، گفته است که کار شفاف و هماهنگ کمیسیون‌های انتخاباتی سبب جلب اعتماد مردم در قبال نتایج انتخابات خواهد شد.

راس ویلسن در تویتی گفته است که حفاظت از دموکراسی مستلزم اشتراک، احترام به قوانین و مواظبت است.

این تاکید در حالی است که پیش از این گزارش‌های در مورد عدم همکاری و هماهنگی لازم میان کمیسیون‌های انتخاباتی در مورد بازشماری آرای برخی محلات نشر شده است.

بررسی اعتراض‌های استینافی

کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید که در قبال اعتراض‌های استینافی و قضایای استثنایی رهبری این کمیسیون فیصله‌هایش را هفتۀ آینده اعلام خواهد کرد.

محمدقاسم الیاسی، منشی این کمیسیون روز پنجشنبه ۳۰ جنوری (۱۰ دلو) به خبرنگاران گفت که این فیصله‌ها ۸۵ تا ۹۰ درصد قضایای استینافی و استثنایی را در بر می‌گیرد.

آقای الیاسی افزود که چهار قضیه از قضایای "بسیار مهم و اساسی" است که شامل ۲۳۹هزار رای، ۲۴۲۳ محل و تفاوت آرا میان جدول نتایج و معلومات بایومتریک از یک تا پنج رای است.

او گفت: "اینها مورد بررسی قرار گرفته، مورد تحلیل حقوقی هم قرار گرفته، سر میز کمیشنران است، به زودترین وقت فیصله خواهد شد".

منشی کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت که بررسی قضایای تفاوت آرای بیش از ۵ رای میان فهرست نتایج کاغذی و معلومات بایومتریکی، قضایای استینافی علیه بازشماری برخی از محلات رای‌دهی و ابطال آرای بدون دلیل جریان دارد که ۱۰ تا ۱۵ درصد قضایا را در بر می‌گیرد.

بیش از شش‌هزار و ۲۹۰ اعتراض‌ استینافی در مورد تصامیم دفاتر ولایتی کمیسیون شکایات انتخاباتی ثبت شده است.

XS
SM
MD
LG