لینک های دسترسی

Breaking News

هند به همکاری در بخش دفاعی، تجارت و صلح با افغانستان تعهد کرد


وزیران خارجۀ هند و افغانستان در پایان نشست استراتیژیک دو کشور
وزیران خارجۀ هند و افغانستان در پایان نشست استراتیژیک دو کشور

نشست مشارکت استراتیژیک افغانستان و هند با تعهد دو کشور به مبارزۀ مشترک بر ضد دهشت افگنی، همکاری هند با قوای مسلح افغانستان و حمایت دهلی جدید از روند صلح افغانستان پایان یافت.

اعلامیۀ مشترک این نشست که شام دوشنبه نشر شد، به استحکام و تداوم روابط دیرینۀ دو کشور برای ایجاد یک افغانستان متحد، مستقل، دموکراتیک، صلح آمیز، با ثبات و مرفه تاکید داشت.

صلاح الدین ربانی، وزیر امور خارجۀ افغانستان، روز سه شنبه گفت که همکاری هند، ایالات متحده و سایر قدرت های جهانی برای ختم "چندین دهه جنگ و خشونت تحمیلی" و تامین صلح پایدار در افغانستان مهم است.

آقای ربانی گفت "چین به صفت کشور مهم منطقه و دوست استراتیژیک پاکستان، در موضع بسیار خوب قرار داد تا بر پاکستان فشار وارد کرده و آن کشور را به حمایت از صلح در افغانستان وادارد."

سوشما سواراج، وزیرخارجه هند بار دیگر بر حمایت گستردۀ هند از افغانستان تاکید کرد و گفت "در مبارزه بر ضد دهشت افگنی فرا مرزی بر هر دو کشور و پناهگاه های امن تروریستان ، متحد باقی می‌مانیم."

در این نشست افزون بر حمایت در بخش دفاعی، هند وعده سپرد که در بخش تجارت و پروژه های زیربنای نیز به افغانستان کمک می‌کند.

خانم سواراج همچنان گفت که هند در صدد تسریع روند انکشاف بندر چابهار ایران است. او افزود که در هفته‌های آینده هند به صدور گندم از طریق بندر چابهار به افغانستان آغاز خواهد کرد.

سال گذشته هند به منظور انکشاف بندر چابهار و گسترش زیربناهای آن چون جاده ها و خطوط آهن، متعهد به پرداخت ۵۰۰ میلیون دالر شد.

ماه گذشته، دونالد ترمپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، هنگام اعلام استراتیژی امریکا برای جنوب آسیا از هند خواست تا در عرصه های مختلف به ویژه مبارزه با دهشت افگنی و رفاه اقتصادی افغانستان را کمک کند.

XS
SM
MD
LG