لینک های دسترسی

Breaking News

هند به سیک‌ها و هندوهای افغان شهروندی می‌دهد


حکومت هند به اقلیت‌های غیرمسلمان هندو، سیک، جین، بودایی و مسیحی که پیش از تاریخ ۳۱ دسمبر ۲۰۱۴ از پاکستان، افغانستان و بنگله دیش به هند مهاجر شده اند، شهروندی می‌دهد.

راجنت سنگ، وزیر داخلۀ هند روز سه شنبه ۱۸ جدی (۸ جنوری) به قانونگذاران هندی گفت "آنان جز هند جایی برای رفتن ندارند".

مجلس نمایندگان هند این لایحه را تصویب کرده است، اما این اقدام سبب مظاهرات گسترده به ویژه در ایالت آسام شده است، زیرا اعتراض کنندگان آن را غیرقانونی می‌خوانند.

سموجال بهاتاچریا، رهبر اتحادیۀ محصلان ایالت آسام به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که دادن شهروندی بر بنیاد مذهب، تخطی از قانون اساسی سیکولار هند است.

مخالفان این طرح حکومت هند استدلال می‌کنند که اعطای اقامت دایمی و حق شهروندی هند به مهاجران هندوی بنگله دیشی، تهدیدی برای هندوهای بومی به ویژه در ایالت آسام است که مرز طولانی و باز با بنگله دیش دارد.

اما وزیر داخلۀ هند گفته است که تمام این مهاجران در آسام جابجا نخواهند شد. او گفت "مستفید شوندگان این لایحه در هر ایالت هند که خواسته باشند، می‌توانند مسکن گزین شوند".

حزب بر سر اقتدار بهارتیا جنتا در هند تلاش دارد تا به هندوهایی پناهندگی بدهد که در هر گوشۀ جهان با تبعیض و نابرابری روبرواند.

منتقدان این طرح استدلال می‌کنند که تعدیل قانون شهروندی هند، ضدیت آشکار با مسلمانان بوده و نیز ترفند حزب بر سر اقتدار است تا در آستانۀ انتخابات سراسری آن کشور آرای هندوها را به خود جذب کند.

XS
SM
MD
LG