لینک های دسترسی

Breaking News

ایران یک میلیارد دالر را صرف گسترش بندر چابهار می‌کند


رئیس جمهور حسن روحانی پروژۀ گسترش بندر چابهار را افتتاح کرد
رئیس جمهور حسن روحانی پروژۀ گسترش بندر چابهار را افتتاح کرد

رئیس جمهوری ایران روز یک‌شنبه پروژۀ گسترش بندر چابهار را که حدود یک میلیارد دالر هزینه برخواهد داشت، افتتاح کرد.

ایران آرزومند است تا بندر مهم تجارتی چابهار به مسیر عمدۀ ترانزیتی در منطقه، به ویژه برای کشورهای محاط به خشکه چون افغانستان و آسیای مرکزی، مبدل شده و با بندرهای پاکستان به ویژه بندر گوادر رقابت کند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، گفت که بهره برداری کامل از بندر چابهار نه تنها برای ایران منفعت خواهد داشت، بلکه سبب می‌شود کالاهای تجارتی کشورهای منطقه به ویژه افغانستان در زمان کوتاه‌تر و قیمت مناسبتر انتقال یابد.

موافقتنامۀ سه جانبۀ تجارتی چابهار در بهار ۱۳۹۵ خورشیدین میان نماینده‌گان افغانستان، ایران و هند در حضور رهبران سه کشور در تهران امضا شد.

سهم هند

تلویزیون دولتی ایران گزارش داده است که ۲۳۵ میلیون دالر از هزینۀ یک میلیارد دالری"فاز اول توسعۀ بندر چابهار" را هند می‌پردازد.

هند برای گسترش بندر چابهار ۵۰۰ میلیون دالر تعهد کرده است، اما با رویکار آمدن حکومت به رهبری دونالد ترمپ در ایالات متحده که رویکرد پرخاشگرانه نسبت به تهران دارد، دهلی جدید در زمینۀ گسترش این بندر محتاطانه اقدام می‌کند.

هند در ماه اکتوبر، نخستین محمولۀ گندم را از طریق بندر چابهار به افغانستان ارسال کرد.

بر اساس گزارش رسانۀ دولتی ایران، با تکمیل بخش تمدید شدۀ بندر چابهار، ظرفیت این بندر سه برابر شده و به ۸.۵ میلیون تن در سال خواهد رسید.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، قرار است بندر چابهار در چارمرحلۀ دیگر گسترش یافته و ظرفیت مجموعی آن به ۸۳ میلیون تن در سال افزایش یابد.

XS
SM
MD
LG