لینک های دسترسی

Breaking News

قمی: از آب دریای هلمند حقابه ایران تامین شود؛ متقی: با کمبود آب مواجه‌ استیم


حسن کاظمی قمی، سفیر جدید ایران در کابل، در دیدار با امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان، دربارۀ حقابه ایران از آب دریای هلمند (هیرمند) صحبت کرده و افزود که باید حقابه ایران از این دریا تامین شود.

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجهٔ حکومت طالبان، گفت که کاظمی که همزمان با پیشبرد تصدی سفارت، نمایندهٔ ویژهٔ رییس‌ جمهور ایران در امور افغانستان است، ناوقت روز یکشنبه ۲۲ جنوری (دوم دلو) در دیدار با متقی گفت."با درنظرداشت اهمیت آب، باید تلاش صورت گیرد تا آب طوری مدیریت شود که ضایع نشود و حق ایران به آن برسد."

به گفتۀ تکل، در این دیدار امیر خان متقی به سفیر ایران در کابل اطمینان داده که طالبان به معاهدۀ ۱۳۵۱ آب میان افغانستان و ایران متعهد اند.

متقی افزوده است: "اما میزان اندک باران باعث کمبود آب شده و این یک عذر واقعی است و ما امیدواریم که این مشکل با افزایش میزان باران حل شود."

سفارت ایران در کابل نیز گفته است که سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان تاکید کرده که برای رفع موانع تخنیکی و اقداماتی که از هدر رفتن آب هیرمند جلوگیری کند، تلاش خواهد کرد.

کابل و تهران برای تقسیم آب دریای هلمند در زمان موسی شفیق، صدراعظم پیشین افغانستان در سال ۱۳۵۱ خورشیدی، معاهدهٔ را امضا کردند که بر اساس آن باید سالانه ۸۱۷ میلیون متر مکعب آب دریای هلمند به ایران داده شود، اما پیش از این، حکومت‌های پیشین افغانستان گفته بودند که سالانه چندین برابر بیشتر از توافق، آب به ایران می‌ریزد.

به گفتۀ آنان، در چندین دهه جنگ در افغانستان، به دلیل مدیریت نشدن آب این کشور، سالانه بین ۲.۵ تا سه میلیارد مترمکعب آب دریای هلمند، به ایران سرازیر شده است.

اما در سال‌های اخیر، احداث چندین بند برق و بندهای آب‌گردان در مسیر این دریا سبب کمبود آب در بخش‌های ایران شده است.

پیش از این نیز چندین‌بار هیات‌های ایرانی به کابل سفر کرده و با مقام‌های طالبان دربارۀ تامین حقابه ایران از دریای هلمند بحث و گفتگو کرده بودند.

اخیراً حسین میر عبداللهیان، وزیر خارجۀ ایران، در مکالمۀ تلیفونی با امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ طالبان، از حکومت این گروه خواسته بود که به تعهدات شان دربارۀ حقابه ایران از دریای هلمند پابند بمانند.

ایران نیز مانند افغانستان با خشکسالی شدیدی مواجه است و به همین دلیل ولایت‌های همجوار آن کشور با افغانستان با کمبود شدید آب مواجه شده اند.

XS
SM
MD
LG