لینک های دسترسی

Breaking News

درگیری میان مرزبانان ایرانی و طالبان؛ یک جنگجوی طالب کشته شد


مقامات ایرانی و حکومت طالبان امروز ۳۱ جولای (نهم اسد) از درگیری میان محافظین مرزی دو کشور خبر دادند.

با آنکه هر دو جانب همدیگر را به آغاز درگیری‌ها متهم می‌کنند، حکومت طالبان گفته است که در این جریان یک محافظ مرزی این گروه کشته و یک تن دیگر آنان زخمی شده است.

خبرگزاری فارس به نقل از یک مقام محلی ایرانی گزارش داده که گفته است این درگیری برای مدت کوتاهی ادامه داشت و به زودی پایان یافت.

این شبکهٔ خبری همچنان گفته است که این درگیری در آنسوی مرز ایران در ساحهٔ شغالک شهر هیرمند ایالت سیستان بلوچستان صورت گرفت.

بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم، طالبان نخست به چندین خانهٔ مسکونی در شهرک دوست محمد به گلوله باری پرداختند و سپس نیروهای ایران دست به گلوله باری متقابل زدند.

اما مقامات طالبان در ولایت نیمروز محافظین ایرانی را به آغاز این درگیری متهم کرده گفته اند که آنان بریک گزمهٔ طالبان در ولسوالی کانگ این ولایت گلوله باری کردند.

وزارت خارجهٔ ایران ماه گذشته گزارش داد که در جریان درگیری میان محافظین مرزی دو کشور، یک مرزبان ایرانی کشته شد.

ایران تا اکنون حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته و موضوع حق‌آبهٔ این کشور نیز سبب افزایش تنش‌ها میان تهران و کابل شده است.

در ماه جنوری، شهروندان ایران در اعتراض به حق‌آبهٔ دریای هلمند در ایالت سیستان بلوچستان دست به تظاهرات زدند.

ایران با گروه طالبان روابط نازک داشته است؛ گروهی که در سال ۱۹۹۸ بر قنسولگری ایران در شهر مزار شریف ولایت بلخ حمله کرده ۱۰ دپلومات و یک خبرنگار ایرانی را کشتند.

طالبان گفته اند که آن حمله از سوی باغی‌ها برخلاف دستور این گروه صورت گرفته بود.

XS
SM
MD
LG