لینک های دسترسی

Breaking News

مقام عراقی: سنی‌ها باید مسلح شوند


اسامه النجیفی، معاون ریاست جمهوری عراق
اسامه النجیفی، معاون ریاست جمهوری عراق

اسامه النجیفی، معاون رئیس جمهوری عراق، که عالیرتبه ترین مقام سنی آن کشور است در صدد جذب مساعدت نظامی به ملیشه های سنی عراق است.

آقای نجیفی که سرگرم دیدار از ایالات متحده است، آرومند است تا حکومت رئیس جمهوری دونالد ترمپ برای مقابله با افزایش نفوذ و قدرت ایران در شرق میانه، به تقاضایش لبیک بگوید.

چنین تقاضای ممکن از سوی واشنگتن پذیرفته نشود، زیرا به باور آگاهان، حکومت امریکا با وصف گسترش نفوذ ایران در عراق، مایل به فراهم آوری مستقیم مساعدت نظامی به جنگجویان سنی عراق نیست.

آقای النجیفی در مصاحبه با خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که با شکست داعش در عراق، سنیهای آن کشور به حمایت ایالات متحده نیاز دارند. او گفته است که شبه نظامیان شیعۀ عراق که به گفتۀ وی از سوی ایران حمایت میشوند، باید خلع سلاح شوند.

اثیل النجیفی، برادر معاون ریاست جمهوری عراق، که پیش از تسلط داعش بر شهر موصل والی آن ولایت بود، رهبری یکی از شاخه های عمدۀ ملیشه های سنی عراق را به دوش دارد

پس از چیره شدن داعش بر شهر موصل در تابستان ۲۰۱۴، اثیل النجیفی به ترکیه فرار کرد و از انقره خواست تا به ملیشه های سنی عراق اسلحه و آموزش نظامی فراهم کند.

لابیهای اثیل النجیفی از سال ۲۰۱۵ به اینسو با کانگرس و دیگر مقامهای امریکایی کار کرده و فهرست دور و درازی از اسلحه و سایر امکانات نظامی را برای تجهیز ده هزار جنگجوی سنی عراق به مقامهای امریکایی سپرده اند.

سنی ها که حدود ۴۰ درصد جمعیت عراق را تشکیل میدهند، پس از شکست دیکتاتوری صدام حسین، همواره شکایت داشته اند که از سوی حکومت اکثریت شیعۀ آن کشور در حاشیه رانده شده اند.

خبرگزاری اسوشیتدپرس گزارش داده است که لابیهای برادران النجیفی از طریق شرکت مشورتی فلن که متعلق به مایکل فلن مشاور پیشین امنیت ملی ترمپ میباشد، به حلقات سیاسی امریکا راه پیدا کرده اند.

شرکت مشورتی فلن زمانی از سوی یک موکل تجارتی ترکیه استخدام شده بود تا پروندۀ جنایی را بر ضد فتح الله گولن، روحانی ترک، ترتیب دهد. آقای گولن که در تبعید خود خواسته در ایالات متحده به سر میبرد، از سوی حکومت ترکیه به طراحی کودتای نافرجام اخیر در آن کشور متهم است.

XS
SM
MD
LG