لینک های دسترسی

Breaking News

جرایم جنگی در عراق با استفاده از اسلحۀ غربی


شبه نظامیان حشد الشعبی در کنار نیروهای دولتی عراق بر ضد داعش می‌جنگند
شبه نظامیان حشد الشعبی در کنار نیروهای دولتی عراق بر ضد داعش می‌جنگند

سازمان عفو بین المللی گفته است که شبه نظامیان شیعه که در کنار نیروهای دولتی عراق بر ضد گروه دولت اسلامی یا داعش می‌جنگند، با استفاده از اسلحۀ که از سوی ایالات متحده، اروپا، روسیه و ایران به قوای نظامی عراق فراهم شده است، مرتکب جنایات جنگی شده اند.

این گروه مدافع حقوق بشر روز پنج شنبه گزارش داد که شبه نظامیان شیعه که به نام "حشد الشعبی" یاد می شوند، جرایمی چون غیابت اجباری، شکنجه و کشتار بی درنگ مردم را مرتکب شده اند.

پارلمان عراق در ماه نوامبر تصویب کرد تا این شبه نظامیان رسماً در چوکات قوای مسلح آن کشور شامل ساخته شوند، اما نماینده‌گان سنی پارلمان این تصمیم را تحریم کردند. نماینده‌گان سنی استدلال می‌کنند که این اقدام، اکثریت شیعه را بر قوای نظامی حاکم ساخته و نیز نفوذ ایران را در منطقه گسترش می‌بخشد.

مقام‌های غربی در مورد توانمندی حکومت عراق برای کنترول، سوق و ادارۀ شبه نظامیان شیعه ابراز نگرانی جدی کرده اند.

پتریک ویلکن، بازرس سازمان عفو بین المللی، با نشر اعلامیه‌ای گفته است "فراهم کننده‌گان اسلحه به شمول ایالات متحدۀ امریکا، کشورهای اروپایی، روسیه و ایران باید با شنیدن این حقیقت بیدار شوند که انتقال اسلحه به عراق خطر واقعی افتادن این اسلحه در دست ملیشه‌های با سابقۀ طولانی نقض حقوق بشری را در پی دارد."

سازمان عفو بین المللی این گزارش را بر اساس دو نیم سال تحقیق که شامل مصاحبه با ده ها زندانی، شاهد عینی، بازمانده‌گان قربانیان و نجات یافتگان می باشد، تهیه کرده است.

تا کنون سخنگوی شبه نظامیان حشد و حکومت عراق در مورد این گزارش ابراز نظر نکرده است. اما در گذشته این شبه نظامیان داشتن اهداف فرقه‌ای را رد کرده و گفته بودند که هدف آنان دفاع از عراق و سرکوب گروه دولت اسلامی است.

عملیات گستردۀ قوای نظامی عراق برای تصرف شهر شمالی موصل از چنگ دولت اسلامی که سه ماه از آن می‌گذرد به پایان خود نزدیک می‌شود. در این عملیات هزاران شبه نظامی حشد الشعبی نیز اشتراک دارند.

XS
SM
MD
LG