لینک های دسترسی

Breaking News

عراق: امریکا برای نظارت بر ایران از ما اجازه نگرفته است


برهم صالح (راست) رئیس جمهور عراق و مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا
برهم صالح (راست) رئیس جمهور عراق و مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا

برهم صالح، رئیس جمهور عراق، گفته است که استقرار نظامیان امریکایی در عراق برای زیر نظر گرفتن فعالیت‌های ایران، بدون کسب اجازه از عراق بوده است.

به گزارش رویترز، برهم صالح گفته است که حضور سربازان امریکایی در عراق براساس توافق دو طرف برای انجام عملیات مشخص "مبارزه با تروریزم" است و آن‌ها باید صرفا به انجام همین فعالیت‌ها بپردازند.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا یکشنبه (سوم فبروری) در مصاحبه با شبکۀ خبری سی بی اس گفت که حضور نظامی امریکا در عراق برای نظارت بر فعالیت‌های ایران ادامه می‌یابد.

آقای ترمپ در پاسخ به پرسشی، امکان حملۀ نظامی امریکا بر ایران را رد کرد، اما گفت "یکی از دلایلی که می‌خواهم این حضور ادامه یابد این است که کمی هم بر ایران نظارت داشته باشیم، چون ایران یک مشکل واقعی است...تمام آنچه که می‌خواهم این است که بتوانیم (بر ایران) نظارت داشته باشیم."

آقای صالح که در نشستی در بغداد صحبت می‌کرد، بیانات رئیس جمهور امریکا را "عجیب" توصیف کرد و خطاب به آقای ترمپ گفت "با مسایل خود، عراق را گرانبار نکنید".

رئیس جمهور صالح گفت که قانون اساسی عراق استفاده از خاک از این کشور را منحیث پایگاه برای تهدید علایق یا امنیت همسایگانش منع کرده است.

ایالات متحدۀ امریکا می‌گوید که ایران با استفاده از نیروهای خود در عراق و سوریه، فعالیت‌های بی ثبات کننده را در شرق میانه انجام می‌دهد.

نظامیان امریکایی در سال ۲۰۱۱ از عراق بیرون شدند، اما حکومت عراق در سال ۲۰۱۴ از نظامیان امریکایی دعوت کرد تا سربازان عراقی را در جنگ بر ضد داعش مدد برسانند.

ائتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده در جریان نبرد سه ساله بر ضد داعش، حملات هوایی را بر مواضع آن گروه در عراق انجام دادند.

XS
SM
MD
LG