لینک های دسترسی

Breaking News

غنی بند کمال خان در نزدیکی مرز با ایران را افتتاح کرد


بند کمال خان در نزدیکی مرز با ایران روز چهارشنبه ۲۴ مارچ (چهارم حمل) از سوی محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان افتتاح شد.

آقای غنی صبح امروز در راس یک هیات بلندپایه دولتی وارد ولایت نیمروز شد و این بند را به گونۀ رسمی افتتاح کرد.

آقای غنی در مراسم گشایش این بند گفت که با بهره‌برداری بند کمال خان، آرزوی ۷۰۰ سالۀ مردم نیمروز برآورده شده و این پروژۀ بزرگ ملی توانسته است که وحدت ملی، ‌همسویی و اتفاق را در میان تمام افغان‌ها به میان آورد.

رییس جمهور غنی افزود که با تداوم افتتاح پروژه‌های ملی چون بند کمال خان، افغانستان به سمت خودکفایی اقتصادی گام برخواهد داشت و برای تقاضای کمک به سایر کشورها دست دراز نخواهد کرد.

او با اشاره به این که سال‌ها آب‌ دریای هلمند بدون مدیریت به ایران سرازیر شده است، تاکید کرد که اکنون مدیریت آب‌های این کشور در دست خود افغان‌ها است و پس از این "هیچ گاهی آب را مفت به هیچ کشوری نخواهند داد".

آقای غنی گفت که حکومت افغانستان به "معاهده آب هیرمند" با ایران متعهد است و اگر آن کشور نسبت به آنچه در معاهده ذکر شده آب بیشتر می‌طلبد، باید با افغانستان مذاکره کند.

در این حال، زمریالی احدی، والی نیمروز گفت که این پروژۀ ملی می‌تواند امنیت، روشنایی و سرسبزی را برای نیمروز به ارمغان بیاورد.

آقای احدی افزود که با بهره‌برداری این بند، نگرانی‌های ناشی از خشک‌سالی در این ولایت برطرف خواهد شد.

آب‌گیری بند کمال ‌خان در ولایت نیمروز به تاریخ سوم فبروری (۱۵ دلو ۱۳۹۹) آغاز شده بود.

کار ساخت بند کمال خان نخست در سال ۱۳۴۵ خورشیدی آغاز شد، اما بعد از سرنگونی حکومت داوود خان و وقوع جنگ‌های داخلی متوقف شده بود.

همچنان کار این بند در سال ۱۳۹۱ خورشیدی دوباره آغاز شد. بند کمال خان با ۱۷متر ارتفاع، ظرفیت ذخیره ۵۲ میلیون متر مکعب آب را دارا است و در کنار تولید نه میگاوات برق، می‌تواند زمینه آب‌یاری بیش از ۸۰هزار هکتار زمین را فراهم کند.

این بند ۹۵ کیلومتر از شهر زرنج مرکز ولایت نیمروز فاصله دارد.

در اوایل عقرب سال گذشته مقام‌های افغان گفتند که در اثر حملات طالبان بر پوسته‌های بند آب کمال‌خان، شش سرباز تصدی ملی محافظت عامه افغانستان کشته شده و دو تن دیگر آنان زخمی شدند؛ اما طالبان دست داشتن در آن حمله را رد کرده بودند.

XS
SM
MD
LG