لینک های دسترسی

Breaking News

غنی به طالبان: بیاید هم‌دیگر را بپذیریم و افغانستان را آباد کنیم


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان از گروه طالبان خواست که هم‌دگیر پذیری کرده و این کشور را به گونۀ مشترک آباد کنند.

آقای غنی که روز یکشنبه ۲۱ مارچ (اول حمل) در مراسم تجلیل از نوروز در ارگ در خطاب به گروه طالبان گفت: "بر خارجی‌ها حمله نمی‌کنید، اما مشروعیت حمله بر افغان‌ها را کی برایتان داده است."

آقای غنی افزود که افغانستان به صلح نزدیک شده است، اما تاکید کرد که برای برقراری آن، ضمن تدبیر و اقدامات جدی، وحدت ملی در این راستا باید حفظ شود.

رییس جمهور افغانستان همچنان علاوه که نباید هیچ مانع برای برقراری صلح در افغانستان وجود داشته باشد و تلاش وی همواره برای گرفتن قدرت نه، بلکه خدمت برای مردم‌اش بوده است.

آقای غنی تاکید کرد که جنگ گروه طالبان در افغانستان مشروعیت ندارد و از آنان خواست که نباید وسیلهٔ دست "بیگانگان" قرار گیرند.

پیش از این نمایندگان گروه طالبان در نشست مسکو با نظام کنونی افغانستان مخالفت کرده و گفته بودند که صلح در افغانستان زمانی می‌تواند تامین شود که در این کشور نظام و قانون اسلامی حاکم شود.

سخنگوی طالبان به نقل از آقای حقانی در تویتر خود نوشته بود که بدون نظام اسلامی، "مردم افغانستان در مقابل هر نظام دیگر جهاد خواهند کرد".

تاکید بر مدیرت آب‌های افغانستان

محمد اشرف غنی بار دیگر تکرار کرد که آب، آبروی این کشور است و مدیریت آن در اولویت حکومت قرار دارد.

آقای غنی با اشاره به تکمیل‌شدن بند کمال خان گفت که آرزوی ۸۰۰ سالۀ باشندگان نیمروز با ساخت این بند برآورده شده است.

او افزود: "کارهای آبیاری بزرگ ما تنها به نیمروز منحصر نیست...در غرب، جنوب، شرق، در شمال و مرکز افغانستان، در همه جای که آب، آبروی افغانستان است مدیرت خواهد شد و افغانستان صاحب مصوونیت آب خواهد شد."

آقای غنی در حالی بر مدیریت آب‌های افغانستان تاکید می‌کند که برخی از تحلیل‌گران افغان، یکی از عوامل جنگ را موضوع آب در این کشور عنوان کرده اند.

XS
SM
MD
LG