لینک های دسترسی

Breaking News

فعال قزاقستانی حامی مسلمانان اویغور بازداشت شد


سریکجان بیلاش، فعال شناخته شدۀ قزاقستانی که برای پایان بخشیدن سرکوب مسلمانان اویغور در چین مبارزه می‌کند، در شهر آلماتای قزاقستان بازداشت شد.

لیلا عدیلجان، همسر آقای بیلاش به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که صبح یک شنبه شوهرش از شمارۀ تلیفون یک منسوب پولیس همرایش تماس گرفته و گفته است که در بازداشت پولیس است و به شهر آستانه، مرکز قزاقستان منتقل می‌شود.

خانم عدیلجان ابراز نگرانی کرده است که مبادا حکومت قزاقستان همسرش را به مقام‌های چینی بسپارد.

آقای بیلاش به خاطر بازداشت بیش از یک میلیون مسلمان اویغور در کمپ‌های کار اجباری در چین مبارزه می‌کند. شمار زیاد اویغورهای چین از نظر تباری قزاق هستند.

سرکوب مسلمانان ایغور در چین سر و صداهایی را در سطح جهان بلند کرده است، اما حکومت قزاقستان که چین بزرگترین شریک تجارتی آن می‌باشد، این موضوع را به نحوی از نظر انداخته و رسانه‌های دولتی آن کشور حتا از گزارش‌دهی در مورد سرکوب اویغورها در چین و یا هم شرایط زندگی آنان در کمپ‌های کار اجباری پرهیز کرده اند.

نهاد مدافع حقوق اویغورها که آقای بیلاش آن را رهبری می‌کند، سال گذشته زمانی سرزبان‌ها آمد که از بازماندگان اویغورهایی که از سوی حکومت چین بازداشت شده بودند، پشتیبانی کرد.

بیلاش و همکارانش برای اویغورها پول جمع آوری کردند، به سفارتخانه‌ها و ملل متحد نامه نوشتند و گواهی صدها مسلمان اویغور را ثبت کردند که از ناپدید شدن عزیزان شان در ایالت شین‌ژیانگ شکوه و حکایت داشتند.

در ویدیویی که یکشنبه (۱۰ مارچ) در انترنت پخش شده است، بیلاش گفته است که پولیس قزاقستان وی را به اتهام "تحریک تفرقۀ نژادی" بازداشت کرده است.

ایمان عمروفا، وکیل مدافع آقای بیلاش گفته است که بازداشت موکل اش "انگیزۀ سیاسی" دارد و به گفتۀ وی "دستگیری بیلاش با اقدامات وی بر ضد کمپ‌های کار اجباری اویغورها در چین و حمایت وی از قزاق‌ها و دیگر مسلمانان بازداشت شده در این کمپ‌ها ربط دارد".

بیلاش در چند ماه اخیر زیر فشار شدید حکومت قزاقستان قرار داشته است. او ماه گذشته به جرم "رهبری غیرقانونی یک سازمان ثبت ناشده" به پرداخت ۲۵۲ هزار تنگه (۶۵۶ دالر امریکایی) جریمه شد.

XS
SM
MD
LG