لینک های دسترسی

Breaking News

انتقاد کانگرس امریکا از 'پاسخ ناکافی' حکومت ترمپ به سرکوب مسلمانان چین


گروهی از قانون‌گذاران امریکایی نسبت به نحوۀ برخورد حکومت امریکا با بدرفتاری ها در برابر اقلیت مسلمان اویغور در چین اعتراض کرده اند.

این گروه قانونگذاران، متشکل از اعضای جمهوری‌خواه و دموکرات، گفته اند که پاسخ ایالات متحده به مسلۀ سرکوب مسلمانان اویغور توسط حکومت چین ناکافی و نابسنده بوده است.

این قانون‌گذاران در نامه‌ای به مایک پمپیو، وزیر خارجه ایالات متحده نوشتند که اعتراض آنها منحصر به چین نیست، بلکه تلاشی است برای "پاسخگو کردن دولت‌ها" در برابر عملکردشان.

رهبر این گروه از قانون‌گذاران، الیوت انجل، نمایندۀ دموکرات و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا است. تد یوهو، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان هم از اعضای این گروه است.

این گروه قانونگذاران گفته اند که مایک پمپیو در سپتمبر گذشته با ارسال نامه‌ای به کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس امریکا گفته بود که حکومت رئیس جمهور دونالد ترمپ در پیوند با موضوع سرکوب مسلمانان اویغور در چین، وضع تحریم‌ها را بر بیجینگ بررسی می‌کند.

قانونگذاران امریکایی گفته اند که تا کنون ایالات متحده "هیچ اقدام با مفهوم" را در این زمینه اتخاذ نکرده و از حکومت امریکا خواسته اند که این موضوع فوریت داده و به آن بپردازد.

آنان از مایک پمپیو خواسته اند تا جزئیات را در مورد واکنش امریکا به نقض حقوق بشری مسلمانان در چین در اختیار کانگرس قرار دهد.

تا کنون وزارت خارجۀ ایالات متحده به درخواست این گروه قانونگذاران امریکایی پاسخ نداده است، اما چند ماه پیش، آقای پمپیو در یادداشتی که در روزنامۀ "یو اس ای تودی" نشر شد، به مسلۀ نقض حقوق اقلیت مسلمان اویغور در چین پرداخته و سرکوب آنان را محکوم کرده بود.

حکومت چین جدایی طلبان اویغور را که در ایالت شین ژیانگ آن کشور ساکن اند، دهشت افگن پنداشته و بیش از یک میلیون مسلمان اویغور را در بازداشتگاه های کار اجباری توقیف کرده است.

فعالان اویغور می‌گویند که حکومت چین به این بهانه در صدد از بین بردن دین، زبان و تاریخ مسلمانان اویغورها است. جمعیت اویغورها در چین حدود ۱۱ میلیون نفر تخمین زده می‌شود.

XS
SM
MD
LG