لینک های دسترسی

Breaking News

انسداد مرزهای پاکستان، کوچی‌ها را با فقر و گرسنگی روبرو کرده است


بسته شدن گذرگاه های مرزی پاکستان به روی کوچی‌ها سبب شده است تا حدود ۲۰۰ هزار کوچی در مناطق مرزی میان افغانستان و پاکستان با فاقگی شدید روبرو شده و مواشی آنان تلف شود.

سازمان‌های امداد رسان به خبرگزاری رویترز گفته اند که در حال حاضر نهادهای کمک کننده نیز از فراهم آوری کمک به این افراد که در معرض گرسنگی شدید قرار دارند، امتناع ورزیده اند.

کم و بیش ۲.۴ میلیون کوچی به گونۀ سنتی در فصل سرما از مناطق شرقی مرکزی افغانستان به ساحات مرزی پاکستان کوچ می‌کنند.

تنش میان افغانستان و پاکستان سبب شده است که امسال از ورود این کوچی ها به پاکستان جلوگیری شود.

ارزیابی گروه امدادرسان آلمان "جرمن اید" نشان داده است که ۲۰۰ هزار کوچی با مقدار اندک غذا که فقط برای دو هفته کفایت می‌کند، در ساحات مرزی ولایت خوست گیر مانده اند.

کینگا کوموروسکا، مسوول دفتر خیریۀ فرانسه‌ای "مبارزه بر ضد گرسنگی" در افغانستان، به خبرگزاری رویترز گفته است که به زودی آذوقۀ این افراد تمام خواهد شد.

خانم کوموروسکا گفت که برای رسیدگی و کمک به این ۲۰۰ هزار کوچی با نهادهای بزرگ امدادرسان تماس گرفته شده است، اما به گفتۀ وی "آنان درخواست کم را رد کردند، که بسیار مایوس کننده بود."

او افزود که در صورت نرسیدن فوری کمک، این کوچی ها ناگزیر اند شیوۀ سنتی زندگی خود را ترک کرده و مانند صدها هزار بیجا شدۀ داخلی به کمک های دولت موسسات امداد رسان متکی شوند.

ارزیابی جرمن اید همچنان نشان داده است که شمار زیاد مواشی این کوچی ها از بین رفته و آنان از سر ناگزیری مواشی شان را که زنده مانده اند، به فروش رسانده اند.

بر اساس بررسی‌ سازمان های خیریه، کوچی‌ها امسال از بابت فروش هر گوسفند و بز ۱۷۵ دالر به دست آورده اند، حالانکه سال گذشته هر گوسفند و بز آنان کم از کم ۲۵۰ دالر به فروش می رسید.

خانم کوموروسکا همچنان گفته است که پاکستان مرزهای خود را به روی کوچی ها بسته که به گفتۀ وی این امر سبب مشکلات موجود شده است.

XS
SM
MD
LG