لینک های دسترسی

Breaking News

صد کشته در جریان شش روز نبرد بین قوای فلیپینی و تندروان


از آغاز عملیات نظامی در شهر ماراوی فلیپین نزدیک به یک هفته می‌گذرد
از آغاز عملیات نظامی در شهر ماراوی فلیپین نزدیک به یک هفته می‌گذرد

در موج تازۀ خشونت در شهر مسلمان نشین ماراوی فلیپین، سربازان فلیپینی روز یکشنبه اجساد هشت غیرنظامی رادر این شهر پیدا کردند که به نظر می‌رسد همۀ آنان اعدام شده باشند.

رستیتو پادیلا، سخنگوی پولیس فلیپین گفت که آنان اجساد چهار مرد، سه زن و یک کودک را در نزدیکی یک جادۀ نزدیک به پوهنتون شهر ماراوی پیدا کردند. با این حساب، در شش روز گذشته خشونت‌ها در ماراوی صد کشته برجاگذاشته است.

مسلمانان جدایی طلب از چندین دهه به اینسو در شهر ماراوی با قوای دولتی درگیر می شدند، اما با ظهور داعش در فلیپین که اکنون شورشیان ضد دولت نیز زیر پرچم سیاه آن گروه می جنگند، حکومت را به اتخاذ تدابیر جدی واداشت.

رودریگو دوترتی رئیس جمهور فلیپین ضمن دستور راه اندازی عملیات برای پاکسازی آن کشور از وجود داعش، سه شنبه گذشته وضعیت نظامی را برای ۶۰ روز در شهر ماراوی اعلام کرد.

مقاومت غیرمنتظرۀ شورشیان در برابر حملات نظامیان فلیپینی، وضعیت را به گونۀ فزاینده در ماراوی وخیم ساخته است. ماراوی ۲۰۰ هزار جمعیت دارد و با ادامۀ جنگ در این شهر، رفته رفته شما بیشتر ساکنان آن خانه‌هایشان را ترک کرده و به ساحات امن فرار می‌کنند.

با آنکه دولت فلیپین از اتحاد برخی مسلمانان جدایی طلب و ناراض آن کشور با داعش نگران است، شماری از تحلیلگران به این باور اند که داعش نمی تواند برای خود در فلیپین پایگاه مستحکم بسازد.

رومیل بانلاوی رئیس انستیتوت تحقیقات صلح، خشونت و دهشت افگنی در فلیپین می گوید که پیاده ساختن مفکورۀ خلافت اسلامی در فلیپین برای داعش بسیار دشوار است، زیرا به گفتۀ وی اکثر مسلمانان فلیپینی مفکورۀ این گروه را تایید نمی‌کنند.

اقلیت مسلمان فلیپین منطقۀ مینداناو را که ماراوی بخشی از آن است، به عنوان کشور اجدادی خود می پندارند. مسلمانان فلیپینی مدعی اند که سال‌ها پیش از آنکه اسپانیایی‌ها در قرن ۱۶ به فلیپین بیایند و مسیحیت کاتولیک را ترویج کنند، مسلمانان در آن مکان زیست داشتند.

XS
SM
MD
LG