لینک های دسترسی

Breaking News

غنی و هیات همراهش به امریکا رسید


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان صبح پنجشنبه ۲۴ جون (سوم سرطان) به وقت واشنگتن دی سی وارد ایالات متحده شد و قرار است در این سفر دو روزه با رییس جمهور، اعضای کانگرس و سنا و شمار دیگری از مقامات امریکایی دیدار کند.

ریاست جمهوری افغانستان با نشر پیامی در فیسبوک نگاشته است که آقای غنی در این سفر با مقام‌های امریکایی "در مورد فصل جدید روابط و تقویت مناسبات دو جانبه در عرصه های مختلف به ویژه حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان" صحبت خواهد کرد.

قرار است که رییس جمهور افغانستان روز جمعه ۲۵ جون (چهارم سرطان) با جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده در قصر سفید دیدار کند.

محمد امیری، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفته است که دیدار با ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان، چاک شومر و مچ مک‌کانل رهبران احزاب اکثریت و اقلیت مجلس سنا، رهبری کمیته‌های روابط خارجه مجالس سنا و نمایندگان، لوید آستن وزیر دفاع و سایر مقامات ارشد امنیتی و اقتصادی امریکا نیز در آجندای سفر رییس جمهور غنی جا داده شده است.

آقای امیری در تویترش نگاشته است در این دیدارها در مورد فصل جدید روابط میان کابل - واشنگتن، تقویت هرچه بیشتر مناسبات دپلماتیک، تمویل، تجهیز و‌ حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی، همکاری ایالات متحده با بخش‌های اقتصادی و انکشافی افغانستان و مبارزه مشترک با تروریزم، بحث و تبادل نظر خواهد شد.

امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری، عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان، شهرزاد اکبر، رییس کمیسیون حقوق بشر و شماری از مقامات حکومتی و اعضای هیات مذاکره کننده حکومت افغانستان در این سفر آقای غنی را همراهی می‌کنند.

علی امیری، استاد علوم سیاسی به صدای امریکا گفت که مطالبات افغانستان مبنی بر حمایت‌های مالی و لوژستیکی از نیروهای امنیتی و دفاعی افغان، تلاش برای بقا و حفظ ارزش‌ها از قبل مطرح شده و رییس جمهور غنی با دست خالی به این سفر خواهد رفت.

به گفتۀ آقای امیری، رییس جمهور غنی ابتکاری جدید صلح که باعث دلگرمی واشنگتن شود، نیز نخواهد داشت.

اما این استاد علوم سیاسی افزود: "از آنجایی که ما در یک شرایط بسیار حساس از لحاظ امنیتی، سیاسی و صلح قرار گرفته ایم، امکان اینکه رییس جمهور انعطاف بیشتری برای قبول طرح‌های امریکا داشته باشد و در نتیجه بن‌بست باز شود، وجود دارد و شاید تصمیم‌های جدی در آنجا گرفته شود".

قصر سفید نیز اعلام کرده است که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده به روز جمعه ۲۵ جون ( چهارم سرطان) با محمد اشرف غنی، رییس جمهور و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحهٔ ملی افغانستان ملاقات خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG