لینک های دسترسی

Breaking News

قصر سفید: بایدن با غنی و عبدالله ملاقات می‌کند 


قصر سفید می‌گوید که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده به روز جمعه ۲۵ جون ( چهارم سرطان) با محمد اشرف غنی، رییس جمهور و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحهٔ ملی افغانستان ملاقات خواهد کرد.

جین ساکی، سخنگوی قصر سفید در اعلامیه‌ای گفته است که دیدار این مقامات افغان از واشنگتن نمایانگر مشارکت پایدار میان ایالات متحده و افغانستان است.

در این اعلامیه یک بار دیگر بر تعهد ایالات متحده مبنی بر حمایت از مردم افغانستان با فراهم آوری معاونت‌های دپلوماتیک، اقتصادی و بشری، به شمول حمایت از زنان، دختران و اقلیت‌های افغان تاکید شده است.

خانم ساکی گفته است که ایالات متحده عمیقاً با حکومت افغانستان در تعامل خواهد بود تا این کشور یک بار دیگر به پناه‌گاه امن گروه‌های تروریستی مبدل نشود که سرزمین امریکا را تهدید می‌کنند.

او گفته است که ایالات متحده به گونۀ متداوم از روند جاری صلح حمایت می‌کند و از تمام جوانب می‌خواهد تا برای ختم جنگ در مذاکرات معنادار اشتراک کنند.

این در حالی است که شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان چندی پیش گفت که در جریان سفر رییس جمهور غنی به واشنگتن، نباید مسوولیت ناامنی در افغانستان به دوش پاکستان افگنده شود.

او به تاریخ ۱۴ جون (۲۴ جوزا) در نشست دوجانبۀ افغانستان-پاکستان گفت که "اگر هدف رفتن به واشنگتن آغاز بازی جدید ملامت کردن و مسوول پنداشتن پاکستان برای همه نابسامانی‌ها و فقدان پیشرفت در روند صلح [افغانستان] باشد، [این سفر] هیچ کمکی نخواهد کرد."

در واکنش به این اظهارات، ریاست جمهوری افغانستان گفت که سفر مقامات افغان بر اساس روابط دپلوماتیک و منافع مشترک میان کابل و واشنگتن صورت می‌گیرید و پاکستان حق اظهار نظر یا مداخله در این خصوص را ندارد.

پیش از این، آقای غنی در مصاحبه با روزنامۀ شپیگل آلمان پاکستان را به "حمایت سیستماتیک" از طالبان متهم کرد و گفت که طالبان از پاکستان حمایت مالی و لوژستیگی به دست می‌آورند و در همان کشور جلب و جذب می شوند.

اما پاکستان همواره این اتهامات را رد و ادعا کرده و به گفتۀ آقای قریشی، اسلام آباد برای تامین صلح در افغانستان تلاش بی‌دریغ به خرج داده است.

XS
SM
MD
LG