لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان طرح غنی را برای رهایی زندانیان طالب رد کردند


گروه طالبان گفته است که طرح رییس جمهور محمد اشرف غنی برای رهایی زندانیان طالب در تناقض با توافقنامۀ امریکا-طالبان است و به گفتۀ آن گروه تا زمانیکه ۵۰۰۰ زندانی طالبان به یکبارگی آزاد نشوند، مذاکرات میان آن گروه و حکومت افغانستان آغاز نخواهد شد.

در توافقنامۀ صلح میان امریکا و طالبان که ۲۹ فبروری (۱۰ حوت) در قطر امضا شد، با رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالبان از زندان‌های حکومت افغانستان، باید مذاکرات بین الافغانی آغاز شود.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان شام سه شنبه ۱۰ مارچ (۲۰ حوت) فرمانی را صادر کرد که بر اساس آن ۱۵۰۰ زندانی طالبان به نشانۀ حسن نیت، روز ۱۰۰ نفر اعتبار از ۲۴ حوت، آزاد می‌شوند.

در فرمان ریاست جمهوری افغانستان آمده است که ۳۵۰۰ زندانی دیگر طالبان همگام با پیشرفت مذاکرات صلح و مشروط بر اینکه سطح خشونت طالبان کاهش یابد، از بند رها خواهند شد.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به خبرگزاری رویترز گفته است که آن گروه "هرگز به رهایی مشروط" زندانیان طالبان توافق نخواهد کرد. او با اشاره به طرح حکومت افغانستان برای رهایی زندانیان گفته است که چنین چیزی در تضاد با توافق صلح امریکا-طالبان است.

رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالبان از زندان‌های حکومت و رهایی ۱۰۰۰ نفر از زندان‌های طالبان که در توافقنامۀ صلح امریکا و طالبان آمده، به هدف ایجاد فضای اعتماد میان دو طرف است تا زمینه را برای مذاکرات بین الافغانی فراهم کند.

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان که مذاکره کنندۀ ارشد امریکایی با طالبان بود، از دو طرف خواسته است تا با هم نشسته و جزییات گفتگوهای صلح را تنظیم کنند.

با وصف توافق طالبان با امریکا، خشونت آن گروه در بخش‌های از افغانستان ادامه داشته است که مایۀ نگرانی شماری از مقام‌های امریکایی در خصوص پابندی طالبان به تعهدات شان شده است.

XS
SM
MD
LG