لینک های دسترسی

Breaking News

غنی فرمان رهایی زندانیان طالب را امضا کرد


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان روز سه شنبه ۱۰ مارچ (۲۰ حوت) فرمان رهایی شماری از زندانیان گروه طالبان را امضا کرد.

رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالبان یکی از مندرجات توافقنامۀ آن گروه با ایالات متحدۀ امریکا بود که ده روز پیش در قطر امضا شد.

در فرمان ریاست جمهوری افغانستان آمده است که محبوسينی كه بر اساس این فرمان رها می‌شوند، مكلف به ارايه تعهد كتبی مبنی بر عدم برگشت آنان به صفوف جنگ می‌باشد. همچنین زندانیانی که بر اساس این فرمان رها می‌شوند همه باید پیش از رهایی بایومتریک شوند.

همچنان در این فرمان آمده است که عفو مجازات و رهایی تعداد ۱۵۰۰ محبوس مربوط به گروه طالبان به نشانه حسن نیت سر از تاریخ ۲۴ حوت سال روان آغاز می گردد و در هر روز صد محبوس طالبان با در نظرداشت سن، وضعیت صحی و مدت حبس باقیمانده رها می‌شوند.

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان در یک تویتر این اقدام حکومت افغانستان را گام عمده در راستای صلح خوانده است.

پیش از این، دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته بود که فهرستی از ۵۰۰۰ زندانی طالب را با نمایندگان امریکا شریک کرده اند که باید از زندان‌های حکومت افغانستان رها شوند. طاللبان گفته اند که هیچ فردی نمیتواند در این فهرست جعلکاری کند.

بر اساس فرمان رییس جمهور غنی، پس از آغاز و در جریان مذاکرات مستقیم میان هیات تعیین شده از جانب حکومت افغانستان و گروه طالبان، در هر دو هفته ۵۰۰ زندانی گروه طالبان که مجموع شان به ۳۵۰۰ نفر می رسد، مشروط به اینکه سطح خشونت‌های طالبان به گونۀ چشمگیر کاهش یابد، رها می‌شوند.

این در حالی است که شماری از مقام‌های امریکایی نسبت به پابندی طالبان به تهعدات شان با ایالات متحده ابراز شک و تردید کرده اند.

اما مقام‌های حکومت ایالات متحده گفته اند که توافق امریکا با طالبان وابسته به شرایط و منوط به پابندی طالبان است و در صورت عدم پابندی آن گروه به تعهدات شان، امریکا در لغو این توافق تردید نخواهد کرد.

XS
SM
MD
LG