لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان به هند: نگذارید 'متعصبین' به اسلام اهانت کنند


حکومت طالبان سخنان یک‌ مقام حزب حاکم هند و تاختن بر آیات قرآن و اعتقادات مسلمانان را به شدت نکوهش کرد و از حکومت این کشور خواست تا به "متعصبین" اجازه ندهند به اسلام اهانت کنند.

نوپور شرما، یکی از سخنگویان حزب بهارتیا جنتا - حزب نرندرا مودی، صدر اعظم هند - هفتۀ گذشته در جریان یک مناظرۀ تلویزیونی بیاناتی در مورد پیامبر اسلام داشت که موجب خشم و نارضایتی مسلمانان نه تنها در هند شد، بلکه واکنش تند شمار زیاد کشورهای اسلامی را به‌ دنبال داشت.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، با نکوهش اظهارات این مقام هندی گفته است: "امارت اسلامی افغانستان... از حکومت هند می‌خواهد که به چنین اشخاص متعصب اجازه ندهد که به دین مبارک اسلام توهین کرده و احساسات مسلمانان را برانگیزند."

انتقاد حکومت طالبان در حالی صورت گرفت که به تازگی هیات وزارت خارجهٔ هند در سفری به کابل با مقامات طالبان دیدار کرده است.

قطر و کویت نیز در ارتباط به این موضوع، سفیران هند مقیم این کشورها را احضار کرده و‌ خواستار پوزش‌طلبی رسمی شده اند.

وزارت خارجۀ قطر با نشر بیانیه‌ای گفته است: "اعتراض‌نامۀ رسمی به سفیر هند داده شد که در آن قطر از حکومت هند خواسته است که علناً معذرت خواسته و فوراً این اظهارات را محکوم کند."

پاکستان و ایران نیز نسبت به اظهارات این مقام هندی واکنش تندی نشان داده اند.

سازمان همکاری اسلامی مستقر در عربستان سعودی اظهارات این مقام هندی را محکوم کرده و گفته است که اظهارات وی مایۀ تشدید نفرت و بدرفتاری علیه اسلام و مسلمانان در هند می‌شود.

نوپور شرما، یکی از سخنگویان حزب بهارتیا جنتا - حزب نرندرا مودی، صدر اعظم هند - هفتۀ گذشته در جریان یک مناظرۀ تلویزیونی در پاسخ به یکی از شرکت کنندگان مسلمان که بر باورهای هندوها بر "الهه شیوا" انتقاد کرد، گفت که وی نیز می‌تواند بر قرآن و باورهای مسلمانان تمسخر کند.

او گفت: "آیا بیانات تمسخر آمیز را بر اسپ پرنده یا تیوری زمین مسطح که در قرآن شما آمده است، شروع کنم؟ شما با یک دختر شش ساله ازدواج می‌کنید و زمانیکه او نه ساله شد با وی مجامعت می‌کند. کی این کار را کرد؟ پیامبر محمد."

در پی افزایش اعتراضات، حزب حاکم بهارتیا جنتا در هند، روز یکشنبه عضویت نوپور شرما را در این حزب به تعلیق درآورد و گفت که اظهارات او "در تناقض با موضوع‌گیری این حزب" قرار دارد.

حزب بهارتیا جنتا که همواره به گفتارها و کردارهای ستیزه‌جویانه علیه اقلیت مسلمان آن کشور متهم بوده گفته است که "به همه ادیان" احترام قایل است.

شرما در یک پیام تویتر نوشته است که اظهارات وی در مورد اسلام، واکنش به توهین "شیوا" الهۀ هندوها بوده است. او نگاشته است: "اگر بیانات من به هر نحوی، سبب ناراحتی و خدشه دار شدن احساسات دینی کسی شده باشد، بدون قید و شرط سخنان خود را پس می‌گیرم."

این در حالی است که بر اساس گزارش اخیر وزارت خارجۀ ایالات متحده در مورد آزادی ادیان در جهان، هند از جملهٔ کشورهایی است که در آن آزادی مذاهب شاهد "نقض فاحش" بوده است.

گزارش گفته است که شماری از سیاستمداران هندی آشکارا یا هم در شبکه‌های اجتماعی بیاناتی علیه اقلیت‌های دینی و مذهبی داشته و شماری از آنان حملات علیه عبادت‌گاه‌ها را نادیده گرفته و حتا برخی آنان از آن حمایت کرده اند.

XS
SM
MD
LG