لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: پروازها میان افغانستان و قطر از سر گرفته می‌شود


ادارۀ هوانوردی ملکی حکومت طالبان می‌گوید که قرار است پروازها میان افغانستان و قطر از سر گرفته شود.

این اداره روز چهارشنبه دوم فبروری (۱۳ دلو) گفت که پس از این، به گونۀ هفته‌وار پروازهای شرکت‌های هوايی افغانستان و شرکت هوايی قطر میان کابل و دوحه صورت خواهد گرفت.

پس از خروج کامل امریکا از افغانستان، پروازهای تخلیه از کابل با طیاره‌های چارترشدۀ قطر انجام می‌شد، اما در سال‌های اخیر این نخستین‌بار است که طیاره‌های خطوط هوایی افغانستان میان کابل و دوحه پرواز می‌کنند.

پیش از این مقام‌های قطر گفته بودند که مذاکرات روی اجازه یک پرواز شرکت هوایی آریانا در هفته به قطر نیز در جریان است.

این در حالی است که پروازهای شرکت هوایی قطر در اوایل ماه دسمبر به‌دلیل مخالفت طالبان متوقف شده بود. اما گفته می‌شود که در یک هفته گذشته، دو پرواز چارتر از کابل به دوحه انجام شده است.

روز گذشته وزیر خارجهٔ قطر گفت که کشورش برای از سرگیری پروازهای تخلیه شهروندان کشورهای خارجی و افغان‌های آسیب پذیر با طالبان به توافق رسیده است.

خبرگزاری اکسیوس امریکایی مستقر در واشنگتن به نقل از مصاحبه با شیخ محمد بن عبدالرحمن ال ثانی، وزیر خارجهٔ قطر نوشته است که با گروه طالبان روی دو پرواز در هفته توافق صورت گرفته و این پروازها توسط خطوط هوایی قطر انجام می‌شود.

وزیر خارجهٔ قطر در این مصاحبه گفته است که این پروازها زمینه تخلیه هزاران شهروند خارجی و افغان‌های در معرض خطر را فراهم می‌سازد.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان در اوسط اگست، ایالات متحده نزدیک به ۱۲۵ هزار نفر را از افغانستان تخلیه کرد که اکثر شان شهروندان آسیب‌پذیر افغان و یا افغان‌هایی بودند که در ۲۰ سال گذشته با نیروهای خارجی کار کرده بودند.

هزاران شهروند دیگر افغانستان هنوز هم در تلاش ترک این کشور اند و ادعا می‌کنند که پیشینۀ کاری آنان با دولت پیشین افغانستان یا نیروها و سازمان‌های خارجی زندگی شان را به مخاطره انداخته است.

XS
SM
MD
LG