لینک های دسترسی

Breaking News

زمینه برای آغاز کار پروژه تاپی در افغانستان مساعد شده است – طالبان


سرپرست وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان می‌گوید که در حال حاضر، زمینه برای آغاز کار عملی پروژه تاپی در افغانستان مساعد شده و آنان به تامین امنیت این پروژه متعهد اند.

شهاب‌الدین دلاور، سرپرست این وزارت پس از دیدار با وفا حاجییوف، معاون وزارت خارجۀ ترکمنستان، به خبرنگاران گفت که آنان در مورد آغاز کار عملی این پروژه بحث و گفتگو کردند.

آقای دلاور افزود: "در مورد تامین امنیت آن، ما اطمینان دادیم و در حال حاضر شرایط برابر شده است که کار عملی این پروژه آغاز شود. ما همچنین در وقت‌کم مشکل استملاک زمین‌های شخصی در [مسیر خط لوله گاز] را به گونۀ شفاف حل می‌کنیم."

پروژه تاپی در سال ۱۳۹۶ خورشیدی در ولایت هرات افتتاح شد، اما کار در این خصوص به دلیل مشکلات امنیتی در افغانستان تا اکنون آغاز نشده است.

در این حال، وزارت خارجۀ حکومت طالبان ناوقت روز شنبه هشتم جنوری (۱۸ جدی) گفت که معاون وزارت خارجۀ ترکمنستان در دیدار با شیر محمد عباس ستانکزی، معین سیاسی این وزارت گفته است که کار پروژه تاپی در ماه سپتمبر ۲۰۲۲ در خاک افغانستان آغاز خواهد شد.

وفا حاجییوف در این دیدار همچنین بر کار مشترک افغانستان و ترکمنستان تاکید کرده است.

طول پروژۀ انتقال لولۀ گاز ترکمنستان از افغانستان به پاکستان و هند بیش از ۱۸۰۰ کیلومتر است که بیش از ۸۴۰ کیلومتر آن در خاک افغانستان واقع شده است.

در چهار ماه گذشته این دومین سفر مقام‌های ترکمنستانی و دیدار با نمایندگان طالبان است.

این در حالی است که یک هیات ترکمنستانی به رهبری وزیر خارجهٔ آن کشور که به تاریخ ۳۰ اکتوبر ۲۰۲۱ (هشتم عقرب) به کابل سفر کرد، گفت که پنج میلیارد دالر دیگر را هزینه می‌کنند تا پروژهٔ تاپی تکمیل شود.

رشید مرادوف، وزیر خارجۀ ترکمنستان در دیدار با ملا محمد یعقوب آخند، سرپرست وزارت دفاع طالبان در مورد تامین بیشتر امنیت مرزهای دو کشور و به ویژه امنیت پروژه تاپی بحث کردند.

مقامات طالبان می‌گویند که برای تضمین امنیت زیربناها و پروژه‌های اقتصادی بین دو کشور تلاش می‌کنند و اکنون بیش از هر زمان دیگر زمینۀ تطبیق این پروژه‌ها فراهم شده است.

ترکمنستان تا کنون یک میلیارد دالر را صرف پروژۀ تاپی کرده است. لولۀ انتقال گاز تاپی، قرار است گاز طبیعی ترکمنستان را از منطقۀ گالکینیش، بزرگترین منبع گاز آن کشور از مسیر افغانستان به پاکستان و هند انتقال دهد.

XS
SM
MD
LG