لینک های دسترسی

Breaking News

سه پروژۀ مشترک زیربنایی میان افغانستان و ترکمنستان افتتاح شد


روسای جمهور افغانستان و ترکمنستان سه پروژۀ زیربنایی را روز پنجشنبه ۱۴ جنوری (۲۵ جدی) در بخش‌های خط آهن، انرژی و فایبر نوری به گونۀ آنلاین افتتاح کردند.

خط آهن آقینه - اندخوی به طول ۳۰ کیلومتر، پروژه لین برق ۵۰۰ کیلوولت کرکی- اندخوی تا پلخمری و پروژه وصل فایبر نوری ۲۵۰۰ میگابایتی انترنت شامل این پروژه‌ها است. این فایبر نوری از امام نظر تا آقینه و سپس سرحد آباد تا تورغندی ادامه می‌یابد.

بر اساس معلومات شرکت برق افغانستان، هزینه مجموعی پروژه ۵۰۰ کیلوولت برق حدود ۶۹ میلیون دالر است که بانک انکشاف آسیایی آن را تمویل می‌کند.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان تکمیل این پروژه‌ها را گامی مهم برای توسعۀ مناسبات اقتصادی و وصل دو کشور خواند.

آقای غنی در سخنرانی آنلاین گفت: "دیدگاهی که ما تعقیب می‌کنیم این است که افغانستان دوباره موقعیت مرکزی خود را در راه‌های ابریشم، لاجورد و راه‌های دیگر اتصال بین آسیای جنوبی و غربی، آسیای مرکزی و شرقی احیا کند."

همچنان آقای غنی افزود که اکنون روابط میان افغانستان و ترکمنستان به سطح همکاری‌های استراتیژیک ارتقا یافته است.

قربان قلی بردی محمدوف، رییس جمهور ترکمنستان نیز گفت که این پروژه‌ها منجر به افزایش خودکفایی افغانستان خواهد شد و عشق‌آباد به حمایت‌هایش در بخش‌های سیاسی و اقتصادی از کابل ادامه خواهد داد.

آقای محمدوف افزود: "پروژه‌های مهم تاپی، برق و فایبر نوری، از جمله پروژه‌هایی است که روابط ما را با افغانستان بیشتر رونق خواهد داد. این پروژه‌ها برای بهبود وضعیت زندگی، جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی، بهبود وضعیت سیاسی و امنیتی منطقه، بسیار مهم و حیاتی است."

افغانستان و ترکمنستان در ۲۱ فبروری ۲۰۱۹ پیمان مشارکت استراتیژیک را به منظور گسترش روابط دو کشور در بخش‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی امضا کردند.

XS
SM
MD
LG