لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار یونیسف از احتمال وخامت سوء تغذیه در افغانستان


صندوق حمایت از کودکان ملل متحد یا یونیسف خواهان کمک مالی شده است تا با آن صد ها هزار کودک مبتلا به سوء تغذیه در افغانستان درمان شوند.

بر اساس گزارش یونیسف، حدود دو میلیون کودک افغان مبتلا به سوء تغذیه اند که از جمعه ۶۰۰ هزار آن به سوء تغذیۀ شدید مبتلا اند.

کریستف بویلیراک، سخنگوی صندوق حمایت از کودکان ملل متحد یا یونیسف، می گوید که کودکان افغانستان رژیم غذایی ناسالم دارند و زندگی این کودکان با خطر مواجه است. او گفت "کودکی که از سوء تغذیه مزمن رنج می برد، در مقایسه با یک کودک سالم، احتمال مرگ اش ۱۱ برابر بیشتر است."

افغانستان در پهلوی یمن و سودان جنوبی از جمله کشور هایی است که در آن شمار زیادی از کودکان زیر سن پنج سال مبتلا به سوء تغذیه اند. خشکسالی افغانستان در سال ۲۰۱۸ میلادی، وضعیت سوء تغذیۀ کودکان را در این کشور جنگ زده، وخیم تر کرد.

آخرین سروی تغذیه که در افغانستان صورت گرفته است، از اضطرار سوء تغذیۀ حاد در ۲۲ ولایت از ولایت‌های ۳۴ گانۀ آن کشور خبرداده است.

یونیسف سال گذشته برای تقریبا نصف کودکان مبتلا به سوء تغذیه در افغانستان کمک‌های نجات‌دهنده را فراهم کرد. این نهاد در نظر دارد که امسال تا به ۶۰ در صد کودکان دچار سوء تغذیه شدید –حدود ۳۷۵ هزار کودک – کمک‌های لازم را فراهم کند.

با اینحال، آقای بویلیراک در مصاحبه با صدای امریکا گفت که یونیسف با مشکلات مالی مواجه است و به گفتۀ وی برای کمک رسانی به کودکان مبتلا به سوء تغذیه در افغانستان، نیاز فوری به هفت میلیون دالر امریکایی دارد.

از آغاز سال روان میلادی تا کنون، یونیسف حدود ۷۳ هزار کودک مبتلا به سوء تغذیۀ حاد را در افغانستان درمان کرده است.

سخنگوی صندوق حمایت از کودکان ملل متحد هشدار داده است که سوء تغذیه کودکان افغان بدون تامین مالی ممکن وخیم تر شود.

XS
SM
MD
LG