لینک های دسترسی

Breaking News

ناتو به قوای هوایی افغان چهار طیارۀ جنگی داد


ماموریت حمایت قاطع (ناتو) چهار فروند طیارۀ جنگی نوع A29 را به نیروهای هوایی افغانستان تسلیم داد.

دگرجنرال دیدریک فرمانده قوماندانی مشترک انتقال امنیت برای افغانستان (سیستیکا) روز پنجشنبه ۱۷ سپتمبر (۲۷ سنبله) گفت که اکنون نظامیان افغان مسلکی، مجهز، با مدیریت و باثبات شده و در مقابل تروریزم می‌جنگند و فضا را برای صلح مساعد ساخته اند.

او افزود که ایالات متحده و ناتو به همکاری‌های شان به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان ادامه می‌دهند تا مبادا این کشور بار دیگر به پناهگاه تروریزم بین‌المللی مبدل شود.

آقای دیدریک در مورد طیاره‌های کمک‌شده گفت: "با اضافۀ این چهار طیاره، ما از سال ۲۰۱۶ به این طرف ۱۸ فروند طیارۀ A29 را تسلیم داده ایم و شش فروند دیگر را در فبروری (۲۰۲۱) تسلیم می‌کنیم".

به گفتۀ این جنرال امریکایی، طیارۀ جنگی A29 یکی از طیاره‌های سریع، مجهز و تهاجمی نیروهای هوایی افغانستان است.

جنرال عبدالفهیم امین، فرمانده نیروهای هوایی افغانستان گفت که اکنون قوای هوایی افغان برای راه‌اندازی عملیات‌ها و حمایت از نیروی زمینی توانایی کامل دارد.

او افزود: "تمام عملیات‌ها مستقلانه توسط خود افغان‌ها صورت می‌گیرد و از طرف شب، روز در تمام نقاط افغانستان ظرفیت موجود است که ما بتوانیم تمام نیروهای خود را پشتیبانی کنیم".

همچنان جنرال فهیم افزود که تا سال ۲۰۲۳ میلادی ایالات متحده امریکا هلیکوپترهای چینوک را جهت انتقال نیروها، تجهیزات و عملیات‌های ویژه در اختیار قوای هوایی افغانستان قرار می‌دهد.

طیاره‌های جنگی A29 که سوپرتکانو نیز یاد می‌گردد، ساخت ایالات متحده امریکا و برازیل است، قادر به پرتاب بم‌های ۲۰۰ کیلویی است و بیشتر در کار حمایت هوایی از مسافت نزدیک موثر می‌باشد.

وزارت دفاع افغانستان گفته است که این طیاره‌ها در جغرافیا و اوضاع جوی این کشور مساعد بوده و می‌تواند حملات بم‌های لیزری، بم‌های عادی و ماشیندار را انجام دهد که در از بین بردن اهداف ستراتیژیک موثر است.

از شمار دقیق طیاره‌های قوای هوایی افغانستان آماری در دست نیست و وزارت دفاع این کشور آن را اسرار نظامی می‌داند.

XS
SM
MD
LG