لینک های دسترسی

Breaking News

هند چهار هیلیکوپتر جنگی به افغانستان می‌دهد


مشاور شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که هند چهار هیلیکوپتر جنگی به افغانستان کمک میکند و قرار است این هیلیکوپتر‌ها به زودی به افغانستان برسد.

حمدالله محب، که هفته گذشته به هند سفر کرده بود در گفتگو با یک رسانه هندی بنام "ستراتیژیک نیوز انترنشنل" گفته است که قرار است دو هیلیکوپتر از کمک‌ های دهلی‌نو در ماه مارچ ۲۰۱۹میلادی به افغانستان برسد.

آقای محب گفته است "ما دو هیلیکوپتر را در ماه مارچ دریافت خواهیم کرد، این پروسه‌ است که به زمان نیاز دارد، دو هیلیکوپتر دیگر هم در جون یا جولای خواهند رسید، موضوع مهم آماده شدن است، هیلیکوپترها خواهند رسید".

پیش از این مقام‌های افغان گفته اند قرارداد خریداری این هیلیکوپترها در اوایل سال ۱۳۹۷خورشیدی، میان افغانستان، هند، و بلاروس امضأ شده و طبق آن، بلاروس چهار هیلیکوپتر نوع ام آی-۲۵ (Mi-25) را به افغانستان آماده می‌کند.

گفته می‌شود که هزینۀ این هیلیکوپترها جمعاً ۲۰ میلیون دالر امریکایی می‌شود که آن را هند تامین می‌کند. هند چند سال پیش نیز سه هیلیکوپتر به افغانستان داده بود.

افغانستان تلاش دارد تا طی سه سال پیشرو، قوای هوایی خود را تا حد زیادی نیرومند و با وسایل و طیاره های عصری مجهز سازد. در عملی ساختن این پلان، ایالات متحدۀ امریکا نقش زیادی دارد.

پیش از این، ایالات متحدۀ امریکا روند تسلیم دهی هلیکوپتر های نوع بلک هاک به نیرو های افغان را آغاز کرده بود، و نخستین دستۀ این نوع طیاره ها سال گذشته به قوای هوایی افغان سپرد.

ایالات متحده امریکا پیش از این اعلام کرده بود که تا سال ۲۰۲۴، به تعداد ۱۵۹ هلیکوپتر نوع بلک هاک را در اختیار نظامیان افغان قرار خواهد داد، تا در کنار نیرو های زمینی، قوای هوایی این کشور نیز تقویت یابد.

XS
SM
MD
LG