لینک های دسترسی

Breaking News

تاکید مقام‌های اوزبیکستان و طالبان بر بهبود روابط و آغاز پروژه‌های اقتصادی


مقام‌های طالبان پس از دیدار با عبدالعزیز کاملوف، وزیر خارجۀ اوزبیکستان می‌گویند که با این کشور روابط خوب دارند و این رابطه در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

وزیر خارجۀ اوزبیکستان روز پنجشنبه هفتم اکتوبر (۱۵ میزان) در راس یک هیات وارد کابل شد و با مقام‌های طالبان دیدار و گفتگو کرد.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ طالبان گفت که در این دیدار دو طرف در مورد پروژه‌های بزرگ اقتصادی میان کابل و تاشکند به ویژه انتقال برق، خط آهن، و بازسازی میدان هوایی مزار شریف صحبت کردند.

آقای متقی افزود که این نشست‌ها میان مقام‌های اوزبیکستان و طالبان ادامه خواهد یافت و به زودی کار چندین پروژه اقتصادی میان دو کشور آغاز خواهد شد.

در این حال، آژانس دولتی باختر به نقل از عبدالعزیز کاملوف، وزیر خارجۀ اوزبیکستان گفته است که کشورش همواره بر منافع مشترک میان کابل و تاشکند تمرکز کرده و "سیاست ازوبیکستان با مسایل دیگر مربوط به افغانستان ارتباط ندارد".

در این گزارش در مورد "مسایل دیگر" معلومات بیشتر ارایه نشده است.

آقای کاملوف همچنین افزوده که اوزبیکستان به تعهدات‌ خود در زمنیۀ حمل و نقل انتقال برق و تجارت پابند خواهد ماند.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان این نخستین سفر مقام دولتی اوزبیکستان به این کشور است.

پیش از این نیز برخی از مقام‌های سازمان‌های بین‌المللی و رییس پیشین استخبارات پاکستان در کابل با مقام‌های طالبان در مورد جلوگیری از فاجعه بشری و ایجاد حکومت جدید در این کشور بحث و گفتگو کرده اند.

این در حالی است که اخیراً نمایندۀ ویژۀ روسیه در امور افغانستان گفته است که کشورش طالبان را برای گفتگو‌های بین‌المللی در مورد افغانستان که در مسکو برگزار می‌شود، دعوت خواهد کرد.

ضمیر کابلوف روز پنجشنبه هفتم اکتوبر (۱۵ میزان) گفت که قرار است این گفتگوها پس از نشست گروه جی-۲۰، به تاریخ ۲۰ اکتوبر در مسکو برگزار شود.

نشست گروه ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان به تاریخ ۱۲ اکتوبر برگزار خواهد شد و کمک به افغانستان برای جلوگیری از فاجعه انسانی از بحث‌های عمدۀ در این نشست خواهد بود.

افزون بر طالبان، در نشست مسکو، نمایندگان کشورهای چین، هند، ایران و پاکستان نیز اشتراک خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG