لینک های دسترسی

Breaking News

اوزبیکستان: روند صادرات برق به افغانستان از سرگرفته می‌شود


وزارت انرژی اوزبیکستان با نشر اعلامیه‌ای در تلگرام گفته است که روند صادرات برق به افغانستان از روز چهارشنبه ۲۵ جنوری (پنجم دلو) از سر گرفته می‌شود.

در اعلامیۀ وزارت انرژی اوزبیکستان آمده است که صادرات برق به افغانستان در هفته‌های اخیر به دلیل سردی هوا و مشکلات تخنیکی متوقف شده بود.

به گفتۀ این وزارت، در روزهای اخیر، مشکلاتی در تامین مواد سوخت نیروگاه‌های تولید برق آن کشور به میان آمده بود که در حال حاضر، این چالش برطرف شده و براساس قرارداد، روند صادرات برق به افغانستان دوباره آغاز می‌شود.

وزارت انرژی اوزبیکستان همچنان گفته است که در مورد مشکلات در صادرات برق، شرکت برق افغانستان را در جریان گذاشته بود.

قطع برق وارداتی اوزبیکستان به افغانستان سبب افزایش دوامدار پرچوی‌های برق در کابل و ولایات همجوار آن شده و مشکلات زیادی را به باشندگان آن به باور آورده است.برخی از باشندگان کابل می‌گویند که در ۲۴ ساعت، تنها دو تا سه ساعت برق دارند.

پیش از این، شرکت برق افغانستان (برشنا) که توسط مقام‌های طالبان رهبری می‌شود، از تمدید قرارداد برق وارداتی اوزبیکستان به افغانستان تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی خبر داده و گفته بود که این قرارداد به تاریخ اول جنوری (۱۱ جدی) در شهر تاشکند، پایتخت اوزبیکستان، امضا شد.

در تازه‌ترین مورد دو روز پیش، امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان، با انتقاد از قطع کامل برق وارداتی اوزبیکستان، از مقام‌های آن کشور خواست که مطابق قرارداد، برق مورد نیاز افغانستان را تامین کند.

تمدید قرارداد برق وارداتی ترکمنستان

در همین حال،‌ شرکت برق افغانستان (برشنا) از تمدید برق وارداتی ترکمنستان تا پایان سال ۲۰۲۳ به افغانستان خبر داده است.

این شرکت ناوقت روز دوشنبه ۲۳ جنوری (سوم دلو) گفت که این قرارداد میان مقام‌های طالبان و ترکمنستان در شهر عشق‌آباد امضا شد.

شرکت برشنا در این باره جزییات نداده است، اما تاکید کرده که ترکمنستان تعهد کرده است که مطابق قرارداد، برق مورد نیاز را به افغانستان تامین کند.

افغانستان متکی به برق وارداتی از کشورها همسایۀ خود است و بر اساس آمار شرکت برق، افغانستان در حال حاضر، حدود ۱۶۰۰ میگاوات برق نیاز دارد که ۷۰ درصد آن را از اوزبیکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ایران وارد کرده و ۳۰ درصد دیگر را از منابع داخلی تامین می‌کند.

XS
SM
MD
LG