لینک های دسترسی

Breaking News

قرارداد برق وارداتی تاجیکستان به افغانستان تا ختم ۲۰۲۳ تمدید شد


شرکت برق افغانستان (برشنا) از تمدید قراداد برق وارداتی تاجیکستان به این کشور خبر داد.

این شرکت ناوقت روز سه‌شنبه ۱۰ جنوری (۲۰ جدی) گفت که این قرارداد با حضور مقام‌های طالبان و تاجیکستان در ترکیه به امضا رسیده است.

بر اساس این قرارداد، تاجیکستان تعهد کرده است که تا پایان امسال، برق مورد نیاز به افغانستان را تامین کند و طالبان نیز آمادگی نشان داده اند که پول آن را به موقع پرداخت کنند.

هرچند تاجیکستان روابط سیاسی خوبی با حکومت طالبان ندارد، اما این دومین سال است که مقام‌های دو طرف، قرارداد صادرات برق به افغانستان را تمدید می‌کنند.

افغانستان متکی به برق وارداتی از کشورها همسایۀ خود است و بر اساس آمار شرکت برق، افغانستان در حال حاضر، حدود ۱۶۰۰ میگاوات برق نیاز دارد که ۷۰ درصد آن را از اوزبیکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ایران وارد کرده و ۳۰ درصد دیگر از منابع داخلی تامین می‌شود.

پیش از این نیز، مقام‌های طالبان از تمدید قرارداد برق وارداتی اوزبیکستان به افغانستان تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی خبر داده بودند.

حکمت‌الله میوندی، سخنگوی این شرکت به تاریخ اول جنوری (۱۱ جدی) با فرستادن پیامی به خبرنگاران گفت که این قراداد در شهر تاشکند، پایتخت اوزبیکستان، امضا شد.

این در حالی است که در هفته‌های اخیر، پرچوی‌های برق در کابل و ولایات همجوار آن به گونۀ بی‌سابقه افزایش و ادامۀ این وضعیت، مشکلات زیادی را به باشندگان این ولایت‌ها به میان آورده است.

پیش از این، برخی از باشندگان کابل گفته بودند که آنان در ۲۴ ساعت، تنها دو – سه ساعت برق دارند و نمی‌توانند از آن به درستی استفاده کنند.

XS
SM
MD
LG